Oslo kommune åpner for ny dieselavgift

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo kommune bør innføre forurensningsavgift for lette dieselbiler, dersom man skal klare å bedre luften i hovedstaden innen 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser en fersk utredning fra Oslo kommune og Statens vegvesen, ifølge NRK. Foreløpig er en slik avgiftssone planlagt kun for tunge kjøretøyer.

– For å komme fortest mulig under grenseverdiene, er man nødt til å gjøre noe både med de tunge og lette kjøretøyene, sier overingeniør Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten, som har ledet arbeidet.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF ber politikerne besinne seg før de innfører flere restriktive tiltak rettet mot privatbilistene.

– La oss se på effekten av de tiltakene som allerede er vedtatt før man finner på nye ting, sier hun.

Byrådssekretær for miljø og samferdsel Daniel Rees (MDG) sier akkurat når en lavutslippssone for lette biler vil innføres, og innretningen på denne, må de komme tilbake til.

En lavutslippssone vil komme i tillegg til prisøkningene i bompengesystemet. Til helgen blir det innført rushtidsavgift og en særskilt dieselavgift i bomringen. I tillegg kommer det i 2019 over femti nye bomstasjoner.

Les også: Kjører du diesel gjennom bomringen i Oslo i rushtiden, må du betale 59 kroner

Diesel-krise: Kjempelager av usolgte biler

Nedgang i salg av bensin og diesel

Dieselpris-stigning siste år: 13,83 prosent