Norwegian nest verst på «svarteliste»

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det svenske forbrukerrådet mener at man ikke skal se seg blind på listen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De svenske avisene Råd & Rön og Vagabond utarbeider hvert år en «svarteliste» basert på data fra den svenske allmenne reklamasjonsnemnden (ARN).

Listen viser hvilke flyselskap som nekter å kompensere sine kunder, til tross for at de blir rådet til dette.

Flyselskapet som kommer nest dårligst ut er Norwegian. Det ungarske selskapet Wizz Air topper «svartelisten». Dermed beholder Wizz Air den lite ettertraktede førsteplassen fra i fjor. Det skriver SVT.

Nummer tre på listen er Air Berlin.

Det er opp til flyselskapene selv å avgjøre om de skal betale erstatning til sine kunder. ARN kommer med anbefalinger til selskapene i slike saker, men til syvende og sist er det altså flyselskapene som selv bestemmer om rådene skal følges.

Les også: Kjos tjener stort på bankrally

– Ikke useriøst

Norwegian skal ha valgt å ikke betale erstatning til sine reisende i 14 ulike saker hvor ARN rådet de til å kompensere kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man må huske på at ARN ikke er en domstol. Vi følger nemndens beslutning i ni av ti tilfeller, men når vi mener at de har gjort en helt feil vurdering, velger vi ikke å følge anbefalingene. Det kan for eksempel være streik, lyn, eller andre ting som forårsaker forsinkelser som vi selv ikke kan påvirke, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, Norwegians kommunikasjonssjef.

Sveriges forbrukerråd påpeker at vurderingene noen ganger kan være vanskelige.

– Jeg synes ikke at man skal se seg blind på listen. Det kan være ulike årsaker til at flyselskapene velger å ikke følge anbefalingene. Det betyr ikke at selskapet er useriøst selv om det står på denne listen, sier Maja Lindstrand, jurist hos forbrukerrådet.

Flyselskapenes «svarteliste»

1. Wizz Air - 18 saker hvor selskapet har gått imot ARNs anbefaling om å gi erstatning. ARN råder Wizz Air å betale totalt 81 500 kroner til klagende kunder.

2. Norwegian Air Shuttle - ARN anbefaler selskapet å kompensere for totalt 103.000 kroner.

3. Air Berlin - Totalt 79 900 kroner.

4. Lufthansa - Totalt 120.700 kroner.

5. Nextjet Sverige - Totalt 28 000 kroner.

6. Ryanair - Totalt 26 000 kroner.

7. Thomson Airways - Totalt 47 100 kroner.

8. Vueling Airlines - Totalt 26 500 kroner.

9. British Airways - Totalt 31 100 kroner.

10. British Midland - Totalt 51 000 kroner.

Kilde: Vagabond

Kjøpte aksjer for nesten 200 millioner

I forrige uke ble det kjent at Norwegian-sjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn H. Kise kjøper 803.000 aksjer for 192 millioner kroner i flyselskapet. Aksjekjøpet er gjort gjennom deres felles selskap HBK Holding. Prisen er 240 kroner per aksje, og summen blir dermed 192 millioner kroner.Etter transaksjonen sitter

HBK Holding på snaue 9,6 millioner aksjer og en eierandel som tilsvarer 26,8 prosent i flyselskapet, skrev selskapet i en børsmelding.

Les også: Ryanair-piloter går til Norwegian