Nordmenn lar fulle handlekurver stå igjen i nettbutikkene
Beregninger viser at mellom 40 og 60 prosent av alle påbegynte netthandler kanselleres allerede i første trinn, som oftest når kundene blir spurt om å logge inn eller å registrere seg.
7 viktigste grunner til at folk avbryter et mulig kjøp i nettbutikken
- Friksjon i utsjekksprosessen
- Butikken har ikke den betalingsløsningen kunden ønsker
- Butikken tilbyr ikke kredittløsninger
- Uklar eller uoversiktlig returpolicy
- Fraktkostnader
- Manuell input av personopplysninger
- Sikkerhetsbekymringer
Kilde: Klarna Norge
Verdien av norsk netthandel passerte 50,1 milliarder kroner i 2016, noe som er nest høyest i Norden, ifølge rapporten «Netthandel i Norden 2017».
Norske forbrukere har den nest høyeste kjøpekraften i verden, og fordi det generelle tekniske nivået i Norge er høyt, egner e-handel seg godt i Norge.
Men selv om vi nordmenn handler stadig mer i nettbutikker, viser nye analyser at halvparten av handleturene aldri når frem til betalingspunktet. Mye av skylden legges på lite brukervennlige utsjekkingsløsninger.
– Det er fortsatt en stor utfordring for nettbutikkene å sikre at en større andel av påbegynte handler faktisk fører til salg. Det er ineffektivt både for kundene og butikkene at shoppingklare nordmenn får kalde føtter eller blir irriterte underveis i prosessen og forlater nettstedet, sier Jens Rygg i Klarna Norge i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMå ha betalingsløsningene på plass
Klarna Norge har gjort estimater som viser at mellom 40 og 60 prosent av alle påbegynte handler kanselleres allerede i første trinn, som oftest når kundene blir spurt om å logge inn eller å registrere seg.
Ifølge Jens Rygg kanselleres enda flere handler senere i prosessen der gjengangerforklaringene er mangel på kredittløsninger eller at kundens foretrukne betalingsløsning ikke står på menyen.
– Denne undersøkelsen bekrefter at det å kunne tilby flere ulike betalingsløsninger er helt avgjørende for å få økt salg i nettbutikken. Noen vil betale med en gang, noen vil betale i avdrag og mange ønsker å ha muligheten til å vente med å betale til de faktisk har fått og vurdert det de har kjøpt, sier Rygg før han fortsetter:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Nettbutikker som ikke har alle disse alternativene, mister salg hver eneste dag.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Flere jukser for å unngå toll på netthandel
– 40.000,- er ingen sensasjon
Stadig større andel av nettsalget skjer via smarttelefonen. Mange handler for eksempel klær, sko og elektronikk når de har noen ledige minutter på vei hjem fra jobb.
– Da er det enda mer kritisk at betalingsløsningene er enkle og intuitive. Å måtte grave frem betalingskort, innloggingsinformasjon og kodebrikker skaper bare irritasjon og gjør at man ikke gidder å kjøpe noe likevel, mener Jens Rygg i Klarna Norge.
Det kan være lett å tenke at netthandel i de fleste tilfeller dreier seg om et par sko på tilbud eller billig sminke fra Kina. Men ifølge Rygg er det ikke slik lenger.
– Etter hvert som nordmenn er blitt mer erfarne og flere bransjer utvikler gode netthandelsløsninger, har gjennomsnittlig handlekurv økt betraktelig. Det er ikke lenger en sensasjon at noen handler en sykkel eller en sofa til 40 000,- på nettet, mener han.
Les også: Kjøpe dekk på nett? Ni av ti er skeptisk