DNB-trøbbel skyldtes menneskelig feil

DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum.
DNB har hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En menneskelig feil førte til de omfattende driftsproblemene DNB hadde sist torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

DNBs nettsider var nede i hele elleve timer. Mandag skrev banken i en pressemelding at årsaken til problemene var en menneskelig feil knyttet til en såkalt hypercare-operasjon utført av en underleverandør.

Feilen førte til at flere tusen servere måtte omstartes. Problemene omfattet nettbank, mobilbank, SMS-tjenester og aksje- og valutahandel på mobil og i nettbank. Nettbanken var utilgjengelig i flere timer og førte også til at flere betalinger ble forsinket.

Selv om banken sier at det var en ansatt hos en av underleverandørene som skapte problemene, tar DNB det fulle ansvaret. Konserndirektør Liv Fiksdahl sier i pressemeldingen at det er viktig for DNB å være åpen om driftsproblemer, og at de jobber kontinuerlig med å sikre at slike hendelser ikke skal skje.

Aktuelt:

DNB dropper bank i butikk

Problemer med DNBs nettbank