Enighet om nye bomsatser i Oslo

INGEN SPARES: Kraftige prishopp i kombinasjon med bompengeinnkreving for elbiler betyr en milliard kroner mer i året i bompengeinntekter for myndighetene.
INGEN SPARES: Kraftige prishopp i kombinasjon med bompengeinnkreving for elbiler betyr en milliard kroner mer i året i bompengeinntekter for myndighetene. Foto: Espen Røst
Artikkelen fortsetter under annonsen

Partene i Oslopakke 3-samarbeidet er enige om å bygge rundt 50 nye bomstasjoner samt innføre rushtidsavgift og nye og miljødifferensierte bompengetakster. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye tids- og miljødifferensierte takster vil bli innført allerede i høst, ved at kjøretøyene som forurenser mest, skal betale mest. I tillegg blir bompasseringene dyrere i rushtiden.

Våren 2019 innføres toveis innkreving i Oslo, halv takst hver vei, ny indre bomring i Oslo og bommer på bygrensa for trafikk fra Follo og Romerike.

Les også: Vurderer 50 nye bomstasjoner i Oslo

I tillegg skal elbilene begynne å betale bompenger, mens hydrogenbiler fremdeles skal være unntatt.

– Jeg er glad for at vi nå sammen med Høyre er blitt enige om endringer i bomringen som inkluderer flere i spleiselaget. De nye bompengene vil gi mindre kø, bedre luft og lavere klimagassutslipp, og det vil gjøre byen vår bedre å bo i, sier Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

Les også: Nær dobling av bompenger i Oslo

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus mener det nye systemet legger opp til en bedre byrdefordeling og gjør at belastningen ikke blir urimelig stor på enkelte grupper av reisende.

De nye takstene innebærer ifølge NRK at en dieselbil som i rushtiden kjører fra Akershus og gjennom bomringen, må ut med 87 kroner dagen uten brikkerabatt, 69,60 kroner med. For en bensinbil blir prisen 78 kroner uten og 62,40 kroner med brikkerabatt.