Meny

Adgang forbudt for menn

Tone Bjørnstad Hanstad i DNB Markets er en av de unge på finanslunsjene for kvinner. Foto: Evivind Yggeseth / Finansavisen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det myldrer av nettverk for kvinner i næringslivet – over lunsjbord, Twitter og landegrenser.

Kvinnenettverk

Ladies Only: Etablert av Elisabeth Grieg. Mange kjente navn som Mille-Marie Treschow og Gunn Wærsted. Her har blant annet Gro Harlem Brundtland fortalt om sine erfaringer.

Backroom to Boardroom: Kapitalforvaltningselskapet Aberdeen Management inviterer til samlinger. Her har blant annet Kristin Skogen Lund holdt innlegg.

Walk The Talk: Mediebyrået Maxus har satset på nettverk over lande-grensene for å fremme større mangfold i ledelse. Til nå er flere hundre kvinner coachet.

Woman Speakers: Et nettverk på sosiale medier. Her er det debatter og inspirasjon for å få kvinner til å delta i media og holde foredrag.

Kvinner i Front-Finans : Unge kvinner i finans møter erfarne kvinner til lunsj.

Oda, Girl Geek og Tenk : Noen av IT-nettverkene for kvinner, der Oda er det største med mange tusen medlemmer.

WISTA: Nettverk for maritim bransje. Over landegrensene. Her er det navn som Gunvor Ulstein og Birgitte Ringstad Vartdal.

Medienettverket: For kvinnelige ledere i media, eller de med leder-ambisjoner.

Virke: Har nettverk for kvinnelige ledere. Fem møter i året. Diskuterer problemstillinger og temaer fra hverdagen.

DNB: Har egne kvinnenettverk og mentorordninger for kvinner. De har også «Drømmedamer», som er en møteplass om lederrollemodeller på kvinnesiden. Kilde: Bl.a. Kapital

– Det fins ikke noe hemmelig kvinnenettverk i verdenspolitikken, sa statsminister Erna Solberg.

Til gjengjeld florerer det av andre nettverk, også i Norge.

Ladies Only er trolig Norges mektigste nettverk for kvinnelige toppledere, med tungvektere som Berit Svendsen og Anne Carine Tanum. Et annet nettverk er Oda, for Nordens ledende kvinner innen IT, mens Women Speakers er på sosiale medier og åpner for diskusjoner og forslag til foredragsholdere. I mylderet er det også et nettverk for medieledere og WISTA for maritim bransje.

Det er ingen tvil om at noen kvinner har følt seg alene. Men ikke bare det:

– Bedre balanse mellom kjønnene bedrer resultat, sier Rudi Symons med sterk stemme til Finansavisen.

Hun står på scenen i Folketeateret i Oslo og ser ut over salen. Symons har ansvaret for talentutvikling og kultur i Maxus, et mediebyrå som gir råd om hvilke mediekanaler det er mest effektivt å investere i. De har kunder som L’Oréal, Helly Hansen, Juveler Langaard, DFDS og Huawei.

– Jeg vet at jeg kan ta kontakt når som helst og dele tanker og bekymringer, sier Nathalie Eyde Warembourg (t.v) og Rudi Symons. Foto: Evivind Yggeseth / Finansavisen

– For få kvinner i styrer

I salen sitter adm. direktør Nathalie Eyde Warembourg i den norske delen av Maxus og nikker. Hun mener de er på rett vei, og forteller om deres nettverk:

– Vi begynte med 200 kvinner fordelt på tre regioner i verden, disse har igjen coachet 700 kvinner til på under ett år, og det fortsetter, sier Warembourg til Finansavisen.

Det var i juni 2016 at Walk the Talk ble lansert. Et nettverk lar seg ikke stoppe av landegrenser.

Warembourg nevner ord som mangfold og likestilling, og at det hele begynte med statistikk:

Selskaper med minst en tredjedel kvinner i styret oppnår bedre resultater enn sine konkurrenter, viste Deloitte. I Norge er 38 prosent kvinner i styreposisjoner, og det er blant det høyeste i verden.

– Selv om det er en tydelig overvekt av kvinner i vår bransje, er det fortsatt altfor få både i ledelse og i styrene.

Warembourg er halvt fransk og halvt norsk.

– Da jeg kom til Norge for kjærligheten, var det eneste nettverket jeg hadde vennene til min samboer, sier hun.

Så det var bare å kaste seg ut i det:

– Jeg lærte norsk og engasjerte meg i jobben da jeg endelig fikk en jobb. I foreninger lærte jeg å stå frem og bidra med dugnadsånd og meninger.

Les også: – Den sterke økningen i forbrukslån gir grunn til uro

Sterkt nettverk

Nå brenner hun for å løfte frem flere kvinner.

– Walk the Talk er for de erfarne kvinnelige lederne og mellomlederne, så de skal skape bedre balanse i deres egne team og byråer. Programmet skaper et sterkt nettverk av kvinnelige ledere eller kommende ledere rundt om i våre 55 land. Etter første runde svarte 95 prosent av deltakerne at de følte sterkere forbindelser til andre lederkolleger i regionen.

I dag kommuniserer de i egne kanaler hvor de både deler, gir råd og oppmuntrer hverandre.

– Det er en typisk lunsjmøte-bransje, hvor uformelle nettverk pleies, sier Pernille Skarstein Christensen. Foto: Evivind Yggeseth / Finansavisen

– Vi er på WhatsApp, LinkedIn og Twitter. Målet er å skape flere muligheter for andre kvinner i våre team, jobbe bevisst med mangfold og være mentorer for andre yngre kvinner.

Hun utdyper:

– Walk the Talk er blitt et sterkt nettverk av kvinner i min posisjon, med tilsvarende erfaring og utfordringer, som jeg vet jeg kan ta kontakt med når som helst og dele tanker og bekymringer.

Les også: Slik skal skattesnusk bekjempes

Backroom to Boardroom

Aberdeen Asset Management, et selskap som driver med kapitalforvalting, har også satset på nettverk for kvinner.

Sissel Hansgaard i Aberdeen sier det slik:

– Det første Backroom til Boardroom ble arrangert i London. I tillegg til selve nettverket, er formålet at kvinner som allerede har seniorstillinger i finans, skal fremstå som gode rollemodeller og ikke trekke stigen opp etter seg.

I fjor arrangerte Aberdeen for første gang et Backroom til Boardroom-møte i Norge. Da talte blant annet adm. direktør Kristin Skogen Lund i NHO og Anne Richards fra Aberdeen. Temaet var «Hvis mangfold er lønnsomt, hvorfor er det så vanskelig?».

I desember var det nytt møte og fokus på «Lik lønn for likt arbeid». Den gangen var blant annet Solveig Hellebust, konserndirektør i DNB, invitert. Hun fortalte hvordan DNB besluttet å sette av en pott på 17 millioner kroner for å utjevne forskjellene som bare kunne forklares med kjønn. Denne «kvinnepotten» er ett av flere virkemidler DNB har tatt i bruk for å øke andelen kvinnelige ledere.

– Thea Rustad, student ved BI, holdt også foredrag. Det er viktig at nye stemmer blir hørt. Til høsten planlegger vi en ny samling hvor temaet er kvinnelig deltakelse i offentlige debatter, forteller Hansgaard til Finansavisen.

Hun understreker:

– Som et globalt selskap med ansatte og kunder over store deler av verden, ser vi på mangfold, både når det gjelder kjønn, kultur, tro og utdannelse, som svært nødvendig for å oppnå langsiktig vekst. Globalt samarbeider vi med en rekke ulike aktører, blant annet: Women in Finance Charter, The diversity Project og Women on Boards.

Les også: – De kommer med alternative fakta - 30 år i blinde er nok

Alexandra Morris deltar på lunsjmøte. Foto: Evivind Yggeseth / Finansavisen

– Still forberedt

I Aberdeen har de også interne arbeidsgrupper på tvers av landene og avdelinger hvor ett av målene er å øke andelen av kvinner i ledene stillinger opp mot 33 prosent innen 2022.

– Det finnes en rekke gode nettverk både i Norge og internasjonalt nå. Jeg tror alle kan finne et nettverk som passer sin bransje. Vanligvis tror jeg menn har vært flinkere til å oppsøke nettverk enn kvinner, så det viktigste er å finne et nettverk som passer deg og ditt fagområde og gjerne knytte kontakt på tvers av selskaper, alder, kjønn og kultur.

Hansgaard har et råd til kvinner som vil opp og frem:

– Still forberedt, men ikke vær redd for å prøve nye ting eller bruke stemmen din selv om du ikke er hundre prosent sikker hele tiden.

På møtene i Aberdeen har det blant annet kommet frem at en god leder bør måles etter hvor mange de får med seg opp.

– Dessuten bør man finne en god mentor uavhengig av kjønn.

Det kan virke som mange kvinner som har nådd toppen, nå bidrar nedover, som Else Bugge Fougner og Elisabeth Grieg.

Rudi Symons har ansvaret for talentutvikling og kultur i Maxus, og tittelen Global Chief Talent Officer. Maxus har coachet hundrevis av kvinner til nå. Foto: Evivind Yggeseth / Finansavisen

Kvinner i Front-Finans

Pernille Skarstein Christensen i C WorldWide Asset Management har slått markedet for 17. gang, og gikk alene på generalforsamlinger allerede som 15-åring.

I dag er hun og blant annet Alexandra Morris i Skagen Fondene med på lunsjer med juniorkvinner i finans.

– Vi er en del kvinner i bransjen som inviterer til lunsj med jevne mellomrom hvor kvinner i finans kan melde seg på.

Gruppen heter Kvinner i Front-Finans, det vil si kvinner som jobber med fag og kunder i megler- og forvaltningsforetak.

En av dem er Tone Bjørnstad Hanstad. Hun regnes som en dyktig ung analytiker på vei opp i DnB Markets.

– For meg er det fint å bli kjent med andre jenter innen frontfinans, siden det stort sett er guttekompiser fra kullet mitt på NHH som jobber i meglerhusene, sier Hanstad som er 27 år.

– Det er interessant å høre hvordan andre med mer erfaring har tenkt når de har tatt valg underveis. Vi deler historier og ler mye. Det er ikke noe «stakkars-oss»-forum, snarere tvert imot. Vi har alle tatt et aktivt valg om å jobbe i denne bransjen.

Hanstad er den eneste jenta på Equity Research i DNB Markets i Oslo. Hun dekker sjømatsektoren.

– Gode rollemodeller

Christensen oppsummerer lunsjene slik:

– Målet er å være gode rollemodeller og bli kjent med andre kvinner i bransjen. Det er et uformelt forum, de fleste er i mindretall og mange mangler rollemodeller i eget firma. Det er fint for dem som er alene i sitt firma, å møte andre unge kvinner i lik situasjon og lunsjen kan bringe dem sammen. Det kan hjelpe dem i gang med nettverk innen bransjen, og vise dem at det er mulig å ha en lang karriere her også som kvinne. Mange av studiene som det er naturlig for vår bransje å rekruttere fra, har stor kvinneandel, men foreløpig har ikke dette gjort seg synlig i antallet kvinner i bransjen.

Hun understreker at hun også stadig møter unge menn på vei opp i bransjen til lunsj, så det er ingen diskriminering av dem.

– Men de har mange interne rollemodeller, understreker Christensen, så lenge kvinnene er i mindretall er det fint å samle dem.

– Jeg liker å kunne være en synlig rollemodell. I forhold til at vi har analytikere i ulike meglerhus som våre samtalepartnere, vil jeg si at mangfold alltid vil være et pluss. Dette mangfoldet inkluderer ulik bakgrunn, ulik utdannelse og erfaring, men også kjønn. Samtidig er vi alle avhengige av å ha den beste personen i posisjonen. Ingen vil få jobb på basis av at de er kvinne. Men vi vet at mange av de beste der ute er kvinner, og de kan gjøre en karriere i finans. Vi lever tross alt av å gi kunden den beste avkastningen. Vi må sørge for at de beste i fremtiden også velger finans.

Hun mener det å pleie nettverk er viktig.

– Finans er en typisk lunsjmøte-bransje, hvor uformelle nettverk pleies.

– Hva er dine beste råd til unge kvinner i finans?

– Jeg har de samme rådene til menn og kvinner som ønsker seg en karriere innen finans: Skaff deg en relevant CV. Være aktiv i børsklubber, Næringslivssymposium og liknende når du studerer. Vis at du er svært opptatt av finans og næringsliv gjennom erfaring, verv og fagene du velger i din utdannelse. Hold deg oppdatert i nyhetsbildet. Bruk dine nettverk til å knytte kontakter. Aksjer er ikke en jobb, det må være en genuin interesse, fordi du lever med dine investeringer hele tiden, ikke bare i arbeidstiden.

– Skape dypere forbindelser

Tilbake til salen, scenen og Maxus.

Nathalie Warembourg sier at hun helt siden starten har vært opptatt av å gi muligheter til folk som ikke hadde standard bakgrunn.

– Jeg var selv hverken utdannet eller oppvokst i Norge, så det var naturlig å se på kompetanse og egenskaper foran morsmål og NMH eller BI-utdannelse. I tillegg var jeg kvinnelig byråleder i en mannsdominert bransjen.

Maxus har i alt 3.000 ansatte i 55 land.

De har vært opptatt av å tilby utveksling til utlandet.

– For å beholde de unge talentene, er det viktig å kunne ha flere goder enn fleksibelt arbeid og sosiale aktiviteter.

Våren 2016 lanserte de Maxus Global Exchange.

– Tanken var å skape dypere forbindelser, et nettverk på tvers av landegrenser, og tilby unge talenter et eventyr. Ingen av kandidatene som vant plassene i programmet, kunne velge hvor de skulle reise. De skulle bo og jobbe med andre kolleger, blogge og dele sine opplevelser i disse to ukene. Det første året har 76 ansatte fra 45 kontorer i hele verden fått mulighet til å reise på utveksling.

Maxus i Norge har hatt besøk av en indisk jente, Charu Gupta.

– Alle på kontoret opplevde at vi bygde livslange relasjoner med India gjennom den utvekslingen. Det vil også være naturlig å ta kontakt med Charu og hennes kolleger, for vi kjenner hverandre nå. Men her kan også gutter delta.

På scenen i Folketeateret står Rudi Symons i Maxus.

Hun understreker at vi nå må trene på å bli brilliante på det roboter ikke kan, men også at mange av de nyansatte vil klatre etter tre dager, men at de må gi det litt tid.

Hun snakker om hjerte, kreativitet og friheten til å gjøre feil.

– Vi må gjøre noe av det vi kan gjøre noe med. Vi kan gi Walk the Talk til hvem som helst som vil ha det helt gratis. Vi vil at det skal ta over verden, sier Rudi Symons fra scenekanten.

Saken er først publisert i Finansavisen 6. juni.

Privatøkonomi
Populært