Dyrere å bruke bil i arbeidsgivers tjeneste

Arbeidsgiver får i stor grad subsidiert sine egne transportkostnader, mener Negotia.
Arbeidsgiver får i stor grad subsidiert sine egne transportkostnader, mener Negotia. Foto: Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Doblet beskatning av kilometergodtgjørelsen medfører at ansatte nå subsidierer sin arbeidsgivers transportkostnader, ifølge forbundsleder Arnfinn Korsmo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Statsbudsjettene for både 2016 og 2017 har inneholdt en skatteskjerpelse, konstaterer forbundsleder Arnfinn Korsmo i arbeidstakerorganisasjonen Negotia til Finansavisen.

– Etter 2016 ble man skattlagt for 0,30 kroner pr. kilometer av de første kjørte 10.000 kilometerne i tjeneste, og nå er beløpet økt til 0,60 kroner per kilometer.

Les også: Vi kjøpte færre biler og mindre drivstoff

Taper på kjøring

Resultatet, ifølge Negotia, er at mange arbeidstagere fra og med i år mottar en godtgjørelse på under to tredeler av den reelle kostnaden for de første 1.000 milene.

Over denne grensen er forskjellen større.

– Realiteten er at arbeidsgiverne med dagens regelverk i betydelig grad får subsidiert sine egne transportkostnader, fortsetter Korsmo til Finansavisen.

– Den som betaler er den privat ansatte, som er pålagt bilhold og som faktisk må betale store deler av arbeidsgivers utgifter med egne, beskattede penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn kan unngå 14 mrd. i skatt

Firmabil er bedre

Negotia forsøker for tiden å legge press på regjeringen, slik at skattereglene blir mer fordelaktige for ansatte i privat sektor.

Inntil dette eventuelt skjer, peker han på to mulige måter for å tilpasse seg de nye skjerpelsene.

– Arbeidstageren kan senke sine bilkostnader, for eksempel ved å kjøpe en billigere bil – men dét kan gå på bekostning av trafikksikkerheten, sier han.

– En annen løsning er å gå over til en firmabilordning, noe er særlig smart for ansatte som gis mest mulig fritt bruk av firmabilen utover arbeidstid og har stort behov for privat kjøring.

Hvorvidt arbeidsgiveren er innstilt på å godta en slik ordning, som potensielt vil gi finansielle ulemper, er imidlertid et annet spørsmål.

Saken er først publisert i Finansavisen