Advarer mot e-post: Denne bør du slette

Falske e-poster har gitt hodebry for Shell. Nå advarer de folk som har mottatt mailen der det lokkes med gratis bensin og diesel.
Falske e-poster har gitt hodebry for Shell. Nå advarer de folk som har mottatt mailen der det lokkes med gratis bensin og diesel.

Lokker med gavekort på gratis drivstoff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svindel på e-post og på Facebook brer stadig om seg.

Fremgangsmåten er som regel den samme: Du blir lokket av et uvanlig godt tilbud eller får vite at du har vunnet en premie. Så må du klikke deg videre eller like – og svindelen er i gang.

Den siste tiden har mange nordmenn fått tilsendt en e-post som ser ut som den kommer fra bensinstasjonkjeden Shell.

Her blir du gratulerert med at du har vunnet et gavekort hos Shell, på gratis drivstoff i seks måneder. Det eneste du trenger å gjøre er å trykke på en lenke, for å "hente ditt gavekort".

Anbefaler å slette e-posten

St1 som drifter Shells bensinstasjoner i Norge går nå ut med denne advarselen.

– Vi har blitt gjort oppmerksom på falske e-poster hvor avsenderen utgir seg for å være Shell. E-posten opplyser om at personen har vunnet gratis drivstoff hos Shell, og at gavekortet kan hentes mot at det betales en deltakeravgift via en lenke i e-posten.

– Denne e-posten er ikke sendt ut av Shell, og vi anbefaler å slette den. Dersom du har klikket på lenken og avslørt dine kortdetaljer, ta kontakt med banken din.

Det hører med til saken at e-posten inneholder en rekke skrivefeil og at selve Shell-logoen har en heller ullen kvalitet.

Les også: Bensinstasjonen måtte stenge på dagen

Identitetstyveri

Det er forresten ikke første gang bilister har blitt forsøkt svindlet på denne måten. I fjor ble både Tesla og Mercedes misbrukt i fiktive konkurranser, der hovedpremien var å vinne helt nye biler. Det var ikke tilfelle, og begge "konkurransene" ble stengt etter relativt kort tid.

Falske konkurranser på Facebook er for øvrig slett ikke noe nytt. I beste fall blir brukerne bare lurt, i verste fall kan det handle om identitetstyverier. Man risikerer også å bli bombardert med reklame og meldinger i etterkant. På engelsk kalles fenomenet "likes farming".

Les også: Advarer mot Facebook-svindel: Nei, vi deler ikke ut gratis biler

Saken er først publisert på Broom.no

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden