Meny

Bank Norwegian har 738.000 kredittkortkunder

Konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Bjørn Kjos skor seg på kredittkort-kunder.

Bankvirksomheten til Norwegian-konsernet har nå over én million kunder. 738.000 av dem er kredittkortkunder, 158.000 er lånekunder og 136.000 er innskuddskunder, melder Bank Norwegian i rapporten for 1. kvartal.

Det syntes også på selskapets driftsresultat. Resultat før skatt landet på 434 millioner kroner. Det er klar bedring sammenlignet med samme periode i fjor hvor resultat før skatt endte på 220 millioner kroner.

Ifølge kvartalsrapporten har Bank Norwegian lånt ut over syv millioner kroner til kredittkortkunder.

Les også: Bjørn Kjos: – Jeg kommer ikke til å holde på til jeg er 80 år

Fått mye kritikk

Bank Norwegian er i ferd med å bli en av de største tilbyderne av kredittkort og forbrukslån på det norske markedet. Det har ikke gått upåaktet hen. I desember 2016 ble Kjos-banken utpekt som bransjeversting av forbrukerøkonom og «Luksusfellen»-programleder Hallgeir Kvadsheim.

I et intervju med E24 hevdet Kvadsheim at Bank Norwegian har lånt ut altfor mye penger til folk som ikke har godt av det.

– Jeg ønsker å komme med en sterk advarsel mot Bank Norwegian, sa Kvadsheim til E24.

I april besluttet regjeringen innføre en ny forskrift om markedsføring av kreditt for å sette en stopper for aggressive selgere, noe som innebærer at Bank Norwegian skal kutte i markedsføringskostnadene, ifølge DN.

Les også: Bjørn Kjos: – Håper vi blir tilgitt

– Lite mislighold

Styreleder og gründer Bjørn Kise i Bank Norwegian var tilstede på presentasjonen av kvartalsresultatene. Til DN sier han at banken har fått mye ufortjent kritikk.

– Det fremstår som om Bank Norwegian pusher lån til alkoholiserte, narkomane, arbeidsløse ungdommer. Det er ikke tilfelle i det hele tatt. Vi har 1.000.000 kunder. 738.000 av dem er kredittkortkunder, det er flyselskapets beste kunder som bruker dette i fordelsprogrammet sier Kise til DN og fortsetter:

– Det er veldig lite mislighold. 136.800 kunder er innskuddskunder, og 158.300 er forbrukslånskunder. Den siste andelen utgjør kun 15 prosent av dem som søker på forbrukslån i banken. De resterende 85 prosent får avslag. Av de 15 prosentene, er det kun to prosent som har mislighold.

Les også:

Milliontap for Norwegian etter brexit

AirAsia vil bli dus med Kjos

Bjørn Kjos: – Legg flyseteavgiften til de tomme setene

Privatøkonomi
Populært