Leilighet gikk 47 prosent over prisantydning

Daglig leder for Krogsveens Majorstuen-kontor mener megleren undervurderte leilighetens beliggenhet. Skjermdump: Google Streetview
Daglig leder for Krogsveens Majorstuen-kontor mener megleren undervurderte leilighetens beliggenhet. Skjermdump: Google Streetview
Artikkelen fortsetter under annonsen

Meglerfirma beklager, men avviser at det var snakk om lokkepris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et oppussingsobjekt i Ullevålsveien 71 i Oslo ble forrige uke solgt for 13,6 millioner kroner - hele 47 prosent over prisantydningen som var 9.250.000 kroner.

Rett etter salget opplyste Forbrukerombudet overfor DN om at de ville vurdere om prisantydningen i realiteten var lokkepris, noe megleren som var ansvarlig for salget avviste.

Dagen etter DNs omtale sendte daglig leder ved Krogsveens Majorstuen-kontor, Anne Aartuen, et brev til alle 115 som hadde meldt interesse for leiligheten. I brevet beklaget hun meglerens prising av oppusingsobjektet.

Aartuen understreker at megleren hadde undervurdert leilighetens beliggenhet og potensial, skriver DN.

Les også: Klagerekord hos Forbrukerombudet

– Hvis megler hadde fulgt vår interne rutine om kontroll fra daglig leder før leiligheten ble markedsført, er det sannsynlig at hun ville fanget opp potensialet som lå i leiligheten og prisen ville ha vært satt noe høyere, opplyser Aartun i brevet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Megler vil heretter bli underlagt tettere oppfølging som følge av denne hendelsen, opplyser Krogsveen-kontorets daglige leder, ifølge DN.

Aartuen avviser imidlertid at det var snakk om lokkepris.

Siden Krogsveen har innrømmet feilen og lovet tettere oppfølging av megleren, kommer ikke Forbrukerombudet til å gjøre noe mer med denne saken.

– De har erkjent at prisen er blitt helt feil. Hadde vi fått flere henvendelser på samme kontor, så kunne det vært grunn til å gå videre med det, sier forbrukerombud Elisabeth Haugseth til DN.

Hun presiserer at Forbrukerombudet ikke har konkludert om det var lokkepris eller ikke i dette tilfellet.

Les også: Fellesinnsats mot lokkepriser i hovedstaden

Unngå disse tabbene når du skal selge bolig