Danske banker innfører nye gebyrer for tilgang til og bruk av nettbank

OVERRASKENDE: – Det er veldig overraskende at danske banker har innført gebyrer for bruk av nettbank. Det var nytt for oss. Det er veldig lite sannsynlig at Storebrand Bank vil gjøre det, sier kommunikasjonssjef Bjørn Erik Sættem. Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / NTB scanpix
OVERRASKENDE: – Det er veldig overraskende at danske banker har innført gebyrer for bruk av nettbank. Det var nytt for oss. Det er veldig lite sannsynlig at Storebrand Bank vil gjøre det, sier kommunikasjonssjef Bjørn Erik Sættem. Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Verken DNB, Storebrand Bank eller Nordea har planer om å gjøre som de danske bankene. Men også i Norge kan man møte på gebyrer for bruk av nettbank. – Søk andre banker, råder Forbrukerrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av de største bankene i Danmark begynner å ta penger for bruk av nettbank som hittil har vært gratis. Det viser en undersøkelse som selskapet Mybanker har gjennomført for DR Nyheter.

Fire av de ti største bankene tar gebyr for å gi sine basiskunder adgang til nettbank, og en femte bank, Jyske Bank, vil innføre et slik gebyr på 100 kroner i året fra 1. juni i år.

Jyske Bank vil i tillegg innføre et gebyr på to danske kroner per regning som blir betalt via nettbanken, skriver DR.

En basiskunde er gjerne en kunde som kun har en enkelt konto i banken, ikke flere konti eller lån gjennom banken.

– Får oss over på digital løsning, så tar de masse gebyrer

Forbrugerrådet Tænk reagerer på utviklingen i Danmark:

– Først så får de oss over på en digital løsning, hvor de sparer en masse omkostninger fremfor manuelle løsninger, og så tar de en masse nye gebyrer som dermed øker deres inntjening betydelig, sier seniorøkonom Morten Bruun Pedersen i Forbrugerrådet Tænk til DR.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener disse bankene er med på å gjøre livet surt for mennesker som allerede har en stram økonomi, fordi det gjerne er de med litt svakere økonomi som er basiskunder.

– Det er dyrt å være fattig, sier seniorøkonomen til nettstedet.

Les også: Forbrukerrådet: – Altfor enkelt å få forbrukslån

Gebyrer for kunder med «vagt kundeforhold»

ABC Nyheter har gjennomført en uformell ringerunde til de fire bankene DNB, Nordea, Storebrand Bank og Sparebank 1 SR-Bank i Norge for å høre om de har nettbankgebyrer eller har planer om å innføre slike gebyrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I SpareBank 1 SR-Bank, som er den største banken tilknyttet SpareBank 1 Gruppen, må noen av kundene betale gebyrer for bruk av nettbank.

– Jeg har per dags dato aldri hørt eller vært med i noen diskusjon om hvorvidt vi skal ha gebyr for tilgang til nettbank. Det er ikke aktuelt for oss. Men når det gjelder gebyr for bruk er det noe avhengig av hva slags relasjon kundene har til oss, altså hva slags type konto de har, sier konserndirektør Thor-Christian Haugland til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De aller fleste av våre kunder, det vil si over 80 prosent, har en Alltidkonto eller er LO Favør kunde. Da er det gratis å bruke de aller fleste tjenestene i nettbanken.

– For resten av kundene koster det å betale en giro via nettbanken. Da er prisen tre kroner per regning som betales, forklarer han.

– Hva slags kunder er det som må betale for dette?

– Det er kunder som har et veldig vagt kundeforhold til oss, svarer konserndirektør Haugland i Sparebank 1 SR-Bank.

Les også: Slik fungerer islamsk finans

– Det er veldig overraskende

Storebrand Bank opplyser at de ikke har slike gebyrer i dag.

– Det er veldig overraskende at danske banker har innført gebyrer for bruk av nettbank. Det var nytt for oss. Det er veldig lite sannsynlig at Storebrand Bank vil gjøre det, sier kommunikasjonssjef Bjørn Erik Sættem til ABC Nyheter.

Heller ikke i Nordea er det planer om slike gebyrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har ikke egne gebyrer for bruk av nettbank, og vi har ikke på nåværende tidspunkt planer om å innføre gebyrer for bruk av nettbank, sier pressesjef Christian Steffensen i Nordea Norge til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også DNB opplyser at de verken har gebyrer for bruk av nettbank i dag eller har noen planer om å innføre slike gebyrer.

Les også: – Å velge fastrente er litt som å kjøpe en forsikring

– Søk andre banker

– Det finnes gratisbanker og det er disse som vil bli valgt når de andre begynner med gebyrer, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
– Det finnes gratisbanker og det er disse som vil bli valgt når de andre begynner med gebyrer, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet i Norge råder bankkunder som irriterer seg over slike gebyrer, til å søke andre banker.

– Det vil alltid være noen banker der nettbanktjenestene er gratis i bruk. Og hvis man har en bank, for eksempel en lokal sparebank, som man har nær tilknytning til, kan man fortsette å ha den, men overføre pengene til en annen bank som man betaler regningene fra, sier Jorge Jensen, som er fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier videre at bankene selvsagt må bestemme selv om de skal ha gebyrer for bruk av nettbank.

– Men det finnes gratisbanker og det er disse som vil bli valgt når de andre begynner med gebyrer, sier Jensen.

Han legger til at det gjerne er kunder som bankene helst ikke vil ha, altså de minst gunstige kundene, som blir møtt med slike gebyrer.

Når det gjelder gebyr for tilgang til nettbank sammenligner fagdirektøren det med å måtte betale for å gå inn i en bankfilial.

– Det en del kostnader ved å utvikle en nettbank og videreføre den. Man skal ha driftssikkerhet og vedlikehold, for det er i nettbanken bankene betjener oss som kunder. Det var aldri slik at du betalte for å gå inn i banken før, sier Jensen til ABC Nyheter.