Ulovlig med dyre spesialnummer til kundeservice

– Dette er en viktig avgjørelse for forbrukerne som slipper store ekstraregninger, sier Forbrukerombudet.
– Dette er en viktig avgjørelse for forbrukerne som slipper store ekstraregninger, sier Forbrukerombudet. Foto: Frank May / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringsdrivende ikke kan henvise folk til kostbare spesialnummer når de kontakter kundeservice, slår EU-domstolen fast. Dette vil også komme nordmenn til gode.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet er fornøyd med avgjørelsen, som kom torsdag.

– Allerede høsten 2015 konkluderte Forbrukerombudet med at næringsdrivende ikke kan henvise kundene til dyre spesialnummer når de skal kontakte kundeservice hos selskapet de er kunde hos. Da det kort tid senere ble klart at denne problemstillingen skulle opp for EU-domstolen, valgte vi imidlertid å vente på domstolens avklaring før vi gikk videre med saken, skriver ombudet.

– Dette er en viktig avgjørelse for forbrukerne som slipper store ekstraregninger når de tar kontakt med kundeservice, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Hun vil følge med på om de næringsdrivende følger kravene.

– Vi forventer at bransjen retter seg etter kravet og tilbyr kundene et kundeservicenummer som det ikke koster mer å ringe til enn vanlige telefonnumre, Elisabeth Lier Haugseth.