Kaotiske tilstander på Black Friday

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 2.500 hadde stilt seg i kø utenfor Norwegian Outlet da dørene åpnet 06.00 i dag tidlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian Outlet har hatt omsetningsrekord hvert år siden de begynte med Black Friday i 2010. Fredag morgen hadde over 2.500 hadde stilt seg i kø utenfor outletsenteret i Vestby i Akershus for å karre til seg de beste tilbudene.

– De mest ekstreme handlerne kommer helt på starten av dagen. Black Friday er mest hektisk på morgenen, så blir den jevnere og finere utover dagen, sier daglig leder for Norwegian Outlet Einar Sørland til ABC Nyheter.

I fjor ble det estimert at 35.000 kunder var innom i løpet av dagen, og det kan se ut til at det settes en ny rekord i år.

– Det virker som at det kommer til å bli vel så bra som i fjor, men vi har ikke fasiten før i morgen, sier Sørland.

Kvinnene handler mest

I forkant av Black Friday har Norwegian Outlet undersøkt hva folk ønsker å handle på salg, og funnet ut at klær, sko og sportsutstyr står høyt på ønskelisten. Det er kvinnene som handler mest.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Generelt sett ser vi at kvinner rundt 40 år i som er i en familiesituasjon, og som har høy utdanning og inntekt er målgruppen, såkalte «smart shoppers», sier Sørland.

– De er så lite egoistiske at de handler mest til familien.

Sørland forteller at mange har unnagjort julegavehandelen tidlig ved å benytte seg av tilbud på Black Friday.

– Det kan være smart å handle tidlig og å kjøpe merkevarer til en lav pris. Da kan man kose seg med skiturer og ribbe i desember, sier han.

Les også: Trengsel på den store handelsdagen Black Friday

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildegalleriet.

Black Friday på Norwegian Outlet. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Elkjøp mot omsetningsrekord

Også Elkjøp går mot rekordomsetning i dag. Rundt klokken 13.30 passerte kjeden 450 millioner kroner i omsetning.

– Fortsetter vi i dette tempoet utover dagen og inn mot kvelden, kan vi komme til å lande på rundt 950-960 millioner kroner i omsetning bare i dag, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic AS, Jaan Ivar Semlitsch i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er spesielt butikkene i Sverige og Danmark som melder om stor omsetning og kundetilstrømning. Elkjøp Norge omsatte for 221 millioner kroner under Black Friday i fjor, noe som var en oppgang fra 142 millioner året før.

Det er ventet at veksten fortsetter, og at omsetningen vil være seks ganger høyere enn det den ellers er på en vanlig fredag.

Folk i kø før dørene åpner på Black Friday ved Elkjøp Carl Berner i Oslo. Foto: Elkjøp/CC
Folk i kø før dørene åpner på Black Friday ved Elkjøp Carl Berner i Oslo. Foto: Elkjøp/CC

Stor pågang på nett

125.000 tok turen innom Elkjøps nettsider i løpet natten, en økning på 30 prosent sammenlignet med i fjor.

– Ingen liker jo å stå i kø, og derfor prøvde vi i fjor med å spre tilbudene utover en hel uke, i tillegg til at vi avsluttet med et smell på fredagen. Dette hadde vi meget gode erfaringer med, og vi gjorde derfor det samme i år, sier Elkjøps Norge-sjef, Atle Bakke i en pressemelding.

– Pågangen fra kundene våre har vært upåklagelig over hele landet og fra mandag til torsdag denne uken har vi omsatt for 270 millioner kroner - noe som er betydelig over normalen og godt over fasit for fjoråret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: «Black Friday» betyr ikke nødvendigvis salg

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tro mot den amerikanske tradisjonen

Mens Elkjøp har hatt såkalt «black week» og hatt kampanjer alle dager denne uken, har Norwegian Outlet valgt å holde seg til tradisjonene fra USA.

– Outlet-senterne har vært veldig fremtredende på Black Friday i USA i mange år. Vi føler vi er ganske tro mot den amerikanske tradisjonen, og vi har markert det ytterlige med kalkunservering, sier Sørland.

– I USA holder de på i ett døgn, så er det ferdig. Vi tror kanskje «black week» blir litt utvannet.

Sørland tror handledagen har kommet til Norge for å bli.

– Kundene tar det til seg, og de liker det godt. Det er lite trolig at konseptet forsvinner.

Les også:

– Black Friday er en dag hvor forbrukeren faktisk kan spare penger

Gode reisetilbud gjør oss raske på avtrekkeren

Ikke la deg lure av Black Friday