Stemmer/Penger:Skal du handle på nett? Kredittkortet gir deg bedre sikkerhet
Likevel er det mange som ikke er oppmerksomme på hvilken fordel som ligger i å handle med kredittkortet på nett, både i form av økt sikkerhet og ekstra fordeler, skriver Kristoffer Gallefoss.
Delta i debatten
Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.
E-post: stemmer@abcnyheter.no
Tips til trygg netthandel
- Kun handle fra nettbutikker du stoler på. Et tilbud som ser ut til å være for godt til å være sant, er ofte nettopp det.
- Bruk angreretten om du ikke er fornøyd med varen. For norske nettbutikker er angreretten 14 dager, for utenlandske butikker kan fristen være kortere.
- Bruk kredittkort når du handler. Da kan du kan få pengene tilbake fra banken om du skulle bli svindlet.
Nå nærmer julegavehandelen seg med stormskritt, og vi nordmenn har også omfavnet «shoppingens nasjonaldag» Black Friday som i år faller på den 25. november. Handel foregår i økende grad på nett, og hele to tredjedeler av netthandelen gjøres via utenlandske nettbutikker. Mange benytter debetkort til netthandel, men visste du at det er anbefalt å bruke kredittkort når du handler på nett?
Hele 8 av 10 nordmenn sier at de handler på nett ifølge tall fra Postnord, og like mange har minst ett kredittkort. Likevel er det mange som ikke er oppmerksomme på hvilken fordel som ligger i å handle med kredittkortet på nett, både i form av økt sikkerhet og ekstra fordeler.
Faktisk opplyser Forbrukerrådet om at hele 3 av 4 nordmenn ikke er klar over sikkerheten som ligger i et kredittkort, kontra en direkte bankoverføring når det handles på nett.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFlere tilfeller av svindel på nett
Med økt netthandel opplever stadig flere nordmenn å bli utsatt for svindelforsøk og få problemer med bestillinger. I første halvår av 2016 utgjorde kortsvindel via netthandel 115 millioner kroner ifølge tall fra Finans Norge, som er en fordobling fra samme periode i fjor.
Problemet øker altså i takt med at netthandelen øker. Derfor bør du ta dine forhåndsregler når du snart skal i gang med julehandelen.
Les også: Slik sparer du mest mulig når du handler i nettbutikker
(Saken fortsetter under)
Vær oppmerksom på useriøse aktører
Før du handler på en nettbutikk bør du forsikre deg om at det er en seriøs butikk med et godt omdømme. Dersom det er en butikk du ikke har hørt om før, kan det være lurt å undersøke om butikken har fått noen tilbakemeldinger og anmeldelser i sosiale medier eller andre nettsteder.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDersom du blir lokket med et tilbud som er for godt til å være sant, så er det som oftest nettopp det. Aldri gi personopplysninger eller kortinformasjon til sider du ikke stoler på.
Artikkelen fortsetter under annonsenKristoffer Gallefoss er grunder og daglig leder av Samlino.no hvor du kan sammenligne forbrukslån og kredittkort.
Bruk angreretten om du ikke er fornøyd
Når du handler på nett, har du angrerett. Angrerett vil si at du kan du velge å returnere varen uavhengig av begrunnelse. Det kan rett og slett være at du ikke liker varen.
For norske nettbutikker er angrerettsfristen 14 dager. Dersom du handler fra utenlandske nettbutikker gjelder egne frister, så pass på hvilke rettigheter du har. Handler du eksempelvis fra Storbritannia, er det 7 dager som gjelder.
Les også: – Netthandel er viktigere enn GPS
Kredittkortet gir deg økt trygghet når du handler på nett
En av fordelene med å betale med et kredittkort fremfor et debetkort når du handler på nett, er at du kan kjøpe en vare uten å betale for den før du får varen. De aller fleste kredittkort gir deg rentefrie dager på rundt 45 dager, som betyr at det ikke koster deg noe ekstra så lenge du betaler hele det utestående beløpet på din neste faktura.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet mange derimot ikke vet er at kredittkort gir deg bedre sikkerhet enn et vanlig bankkort om det skulle være feil eller mangel ved varen. Handler du med kredittkortet kan du nemlig rette samme krav mot kredittyter som mot selger, dersom vare eller tjeneste er mangelfull eller om ikke selger overholder sine forpliktelser. Dette reguleres i Finansavtaleloven § 54b.
Kriterier som må være oppfylt for at krav kan rettes mot kredittyter er:
- Du handler på kreditt
- Du handler hos en næringsdrivende
- Det foreligger en feil ved varen eller tjenesten du har kjøpt
- Du har forsøkt å løse det med selger
- Dersom det skulle oppstå problemer kan du altså få pengene tilbake fra banken om du ikke klarer å løse saken med selger.
Si i fra til banken umiddelbart dersom du blir utsatt for svindel
Dersom du tar dine forhåndsregler og følger rådene for godt nettvett, vil du være tryggere når du handler. Likevel har du ingen garanti for at ikke noe skal gå galt.
Skulle du være uheldig og bli utsatt for svindel eller en mangelfull vare, bør du umiddelbart kontakte banken eller kredittinstitusjonen hvor du har kredittkort og følge deres instrukser.
Åtte av ti nordmenn handlet på nett i fjor