If vil ha slutt på lokketilbud

Morten Thorsrud i If sier forsikringene blir rimeligere og mer forutsigbare med selskapets nye prismodell.
Morten Thorsrud i If sier forsikringene blir rimeligere og mer forutsigbare med selskapets nye prismodell. Foto: Colourbox / If Skadeforsikring
Artikkelen fortsetter under annonsen

If Skadeforsikring vil gi alle kunder samme behandling, og for bransjen kan det bety slutten på historisk høy lønnsomhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

If har tapt kunder og mistet popularitet de to siste årene. Forsikringsselskapet ønsker å være mer åpne og ærlige om hvordan prisene i markedet settes, og nå har selskapet laget en plan for å vinne tilbake kundene, skriver Dagens Næringsliv (krever abonnement).

– I stedet for å gi store rabatter til noen, gir vi lik behandling til alle, sier Morten

Thorsrud, konserndirektør for privatkunder i If, til Dagens Næringsliv.

Med den nye prismodellen kan noen husholdninger spare flere tusen kroner i året, særlig på bilforsikring. Prisene på bilforsikring er i snitt redusert med inntil ti prosent, sammenlignet med den gamle prismodellen.

Prisene er nå like om man sjekker på internett, ved et lokalkontor eller ringer et kundesenter. I fremtiden skal pris- og rabattmodeller være like for alle kunder. De skal hovedsakelig endre seg med skadehyppighet og konsumprisvekst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg vil If ha slutt på ettårige rabatter.

– Slike rabatter er svært vanlig for å lokke til seg nye kunder. Hvis man ikke tar ansvar for å sjekke prisene årlig, ender man raskt med å betale mer enn nødvendig, sier Thorsrud til Dagens Næringsliv.

Les også:

Mange aner ikke hva slags forsikring de har

Forsikringsselskap: Mange betaler for ting de ikke trenger

Disse forsikringene kan du droppe