Finanstilsynet snur etter Pengenytts avsløring om eiendomsmeglerforetakene

Meglerforetakene må begynne å oppgi størrelsen på returprovisjonen de får for å selge boligkjøperforsikring. Dersom de ikke gjør det, bryter de loven, ifølge Finanstilsynet. Innfelt er sjefene for tre av de involverte foretakene: Adm. dir. Terje Halvorsen i DNB Eiendom (t.v.), adm. dir. Hedda K. Ulvness i Eie og styreleder Magnus Aasen i Eiendomsmegler 1 Norge. Foto: Pixabay, CF Wesenberg/ Kolonihaven, Eie og Eiendomsmegler 1.
Meglerforetakene må begynne å oppgi størrelsen på returprovisjonen de får for å selge boligkjøperforsikring. Dersom de ikke gjør det, bryter de loven, ifølge Finanstilsynet. Innfelt er sjefene for tre av de involverte foretakene: Adm. dir. Terje Halvorsen i DNB Eiendom (t.v.), adm. dir. Hedda K. Ulvness i Eie og styreleder Magnus Aasen i Eiendomsmegler 1 Norge. Foto: Pixabay, CF Wesenberg/ Kolonihaven, Eie og Eiendomsmegler 1.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag skrev Pengenytt at eiendomsmeglerforetak får solide returprovisjoner når de videreformidler boligkjøperforsikring, uten å oppgi dette til forsikringstaker. Først uttalte Finanstilsynet at dette var helt ok, men nå har de bråsnudd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter i samarbeid med Pengenytt

Les mer om samarbeidet her.

I artikkelen om meglernes returprovisjoner fra boligkjøperforsikring som ble publisert onsdag, spurte Pengenytt Finanstilsynet blant annet om det stilles noen krav når det gjelder å opplyse om hvor mye meglerforetakene mottar.

Svaret fra seksjonssjef for eiendomsmegling og inkasso i Finanstilsynet, Anne-Kari Tuv, var da:

– Nei, det er ikke krav til det.

Så etter litt mer betenkningstid, viser det seg at dette ikke stemmer.

Kommunikasjonsrådgiver Kristin O. Iversen i DNB. Foto: Inviso
Kommunikasjonsrådgiver Kristin O. Iversen i DNB. Foto: Inviso

– Jeg ga deg beklageligvis feil tilbakemelding på spørsmålet du stilte tidligere, da jeg kun hadde eiendomsmeglingsregelverket i tankene. Men når eiendomsmegleren formidler forsikring, er han/hun underlagt lov og forskrift om forsikringsformidling, sier Tuv nå, før hun legger til:

– Etter denne forskrifts § 3-1 plikter meglerforetaket å gi kjøper opplysninger før forsikring tegnes om blant annet størrelsen på provisjon/godtgjørelse meglerforetaket mottar fra forsikringsgiver.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Opptil halvparten av prisen på boligkjøperforsikringen går til eiendomsmegleren

Les også: Vår passivitet gir forsikringsselskapene superprofitt

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Mange eiendomsmeglerforetak er sannsynligvis lovbrytere

Alle de fem meglerforetakene Pengenytt snakket med i forbindelse med den opprinnelige saken, informerte kundene om at de mottok såkalt distribusjonskostnad og faktureringsgebyr når de solgte boligkjøperforsikring.

Selv om Privatmegleren, Eiendomsmegler 1 og Krogsveen oppga størrelsen på returprovisjonen når vi spurte, har vi imidlertid ikke fått bekreftet fra noen at dette formidles veldig klart og tydelig til kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som derimot virker helt sikkert, er at kunder hos Norwegian Broker, formidlet blant annet av Eie og DNB Eiendom, aldri har fått denne informasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: I disse landene tviholder befolkningen på å bruke kontanter

Styreleder i Eiendomsmegler 1, Magnus Aasen. Foto: Eiendomsmegler 1
Styreleder i Eiendomsmegler 1, Magnus Aasen. Foto: Eiendomsmegler 1

Finanstilsynet: Må endre praksis

Ifølge Finanstilsynet bryter meglerkjedene loven dersom de ikke oppgir størrelsen på returprovisjonen.

– Ja, dersom den som formidler forsikringen ikke informerer forsikringskunden om størrelsen på provisjonen før forsikringen tegnes, bryter de forsikringsformidlingsloven, sier seksjonssjef Tuv.

– Hvilke konsekvenser vil det få for dem som ikke velger å følge opp denne bestemmelsen?

– Generelt er det slik at når vi avdekker lovbrudd i forbindelse med tilsyn, blir dette fulgt opp, normalt med en forutsetning om å endre praksis, sier Tuv.

Les også: Nå får du betalt 21.300 kroner for hver million du har i boliglån

DNB Eiendom avviser at de omfattes av dette

DNB Eiendom, hvor Terje Halvorsen er administrerende direktør, mener at deres selskap ikke omfattes av dette.

Men størrelsen på returprovisjonene, som for et par dager siden var en «forretningshemmelighet», har plutselig ikke blitt så hemmelig lenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kostnadsdekningen (returprovisjonen, red.anm.) til DNB Eiendom ligger i gjennomsnitt på cirka 1800 kroner per avtale, skriver kommunikasjonsrådgiver Kristin O. Iversen i DNB i en epost.

Iversen har fått ansvaret for å svare på vegne av datterselskapet. Hun utdyper imidlertid fortsatt ikke hva summene er for de forskjellige boligtypene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva vil DNB Eiendom gjøre for å rette seg etter det Finanstilsynet sier?

– DNB Eiendoms formidling av boligkjøperforsikringer omfattes ikke av lov

Administrerende direktør i Garanti, Stein Drogseth. Foto: Folkpressen.no
Administrerende direktør i Garanti, Stein Drogseth. Foto: Folkpressen.no

om forsikringsformidling. Slik DNB Eiendom vurderer det, omfattes deres formidling av unntakene i lovens § 1-1.

Les også: Gründere vil formidle leksehjelp med ny delingstjeneste

– Vil innrette oss

Styreleder i Eiendomsmegler 1, Magnus Aasen, skriver følgende i epost til Pengenytt når han ble konfrontert med de nye opplysningene fra Finanstilsynet:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette må jeg be vår juridiske ekspertise å kikke nærmere på. Forutsatt at dette er riktig, vil vi selvfølgelig innrette oss i henhold til lov/forskrift. Jeg mener dette tidligere har vært gjennomgått nøye, men kan ikke utelukke at vi tar feil på dette.

Administrerende direktør i Eie, Hedda K. Ulvness, sa hun ville svare Pengenytt per epost. Nesten to døgn senere har det ennå ikke kommet noen kommentar.

Les også: Dette er forskjellen mellom prosent og prosentpoeng

Meglerkjeden Aktiv følger reglene

Verken Garanti eller Aktiv ble kontaktet i forbindelse med den første saken Pengenytt skrev, men begge innrømmer at de får returprovisjoner ved salg av boligkjøperforsikring. Kun Aktiv forteller kundene om beløpets størrelse.

– Jeg kan bekrefte at vi mottar returprovisjon, men vi oppgir ikke hvor mye det er til kundene, sier administrerende direktør i Garanti, Stein Drogseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men dette er ikke lov ifølge Finanstilsynet. Hva skal dere gjøre med det?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– La meg sjekke og komme tilbake til deg, svarer Drogseth.

Pengenytt har ikke hørt noe fra han heller etterpå.

– Vi er tilknyttet Help Forsikring, og informasjon om kostnadsdekning til megler fremkommer i produktarket fra Help som ligger som standard i alle salgsoppgaver. Det er til opplysning 1200 kroner, sier Finn Magnus Rogne Hansen, administrerende direktør i Aktiv.

Aktiv er derfor én av få meglerkjeder som kan føle seg rimelig trygge dersom Finanstilsynet plutselig skulle dukke opp på tilsyn.

Les også: I denne banken kan du nå få lån til null prosent rente

Etter at saken ble publisert, kan både styreleder Magnus Aasen i Eiendomsmegler 1 og administrerende direktør i Garanti fortelle at de også bruker å legge ved produktarket fra Help. På produktarket står det at formidler av forsikring får 1200 kroner i provisjon.

Saken er først publisert på Pengenytt.no