Valgforsker: – Fremstår ikke lenger som bilistenes parti

Nestleder i Frp og samferdelsminister, Ketil Solvik-Olsen og professor Frank Aarebrot ved en tidligere anledning.
Nestleder i Frp og samferdelsminister, Ketil Solvik-Olsen og professor Frank Aarebrot ved en tidligere anledning. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge har verdens nest dyreste bensinpriser. Valgforsker og professor i statsvitenskap, Frank Aarebrot, mener Fremskrittspartiet sin regjeringspolitikk for mange vil oppleves som et løftebrudd. – Vi er fremdeles bilistenes fremste venn, svarer regjeringspartiet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bilpolitikk er ikke viktig nok for Fremskrittspartiet til å bryte regjeringssamarbeidet, sier valgforsker og professor Frank Aarebrot til ABC Nyheter.

Aarebrot mener Frp ikke har ført en typisk Frp-politikk med en innsats for lavere bilavgifter, slik mange velgere forventet.

I dag ble det klart at finansminister og Frp-leder Siv Jensen vingler i spørsmålet om hun støtter Venstre sitt forslag om økt drivstoffavgift. Sammen med Venstre-leder Trine Skei Grande reiser Jensen til Canada for å se hvordan et grønt skatteskifte fungerer i praksis.

2001: Siv Jensen var ikke akkurat overveldet over siste budsjetttilbud fra regjeringen bestående av Høyre, KrF og Venstre som de støttet på Stortinget i 2011. Høyres Jan Tore Sanner mente på sin side at Samarbeidsregjeringen imøtekom mange av Frps budsjett-krav.I dag sitter de sammen i regjering. Foto: Thomas Bjørnflaten / NTB scanpix
2001: Siv Jensen var ikke akkurat overveldet over siste budsjetttilbud fra regjeringen bestående av Høyre, KrF og Venstre som de støttet på Stortinget i 2011. Høyres Jan Tore Sanner mente på sin side at Samarbeidsregjeringen imøtekom mange av Frps budsjett-krav.I dag sitter de sammen i regjering. Foto: Thomas Bjørnflaten / NTB scanpix

I Frp sin valgkampbrosjyre fra 2001 var tonen en annen.

– Drivstoff til biler skal koste under 7 kroner liten, sa Siv Jensen i valgkampbrosjyren i 2011.

– Mindre viktig enn regjeringsmakt

Aarebrot mener Fremskrittspartiet i regjering har vist at «å være bilistenes beste venn» er mindre viktig enn regjeringsmakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De har alltid vært partiet som har ønsket å fremstå som bilistenes beste venn. Nå har det aldri vært høyere bompengesatser, bensinprisene og bilavgiftene stiger, sier valgforskeren.

– Etter at de kom inn i regjering har de gått inn i et samarbeid med tre andre partier, hvor de må inngå kompromiss. Klima er viktig for de tre samarbeidspartiene.

– Det må jo sies at det har vært en satsing på bilistene og samferdsel gjennom at det bygges flere veier, og dette er jo samtidig klimavennlig da vi får mindre kø, sier Aarebrot videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nytt veiselskap lover billigere veier

– Tror du det vil ble en velgerflukt fra Frp?

– Det avhenger jo helt om man har stemt på Frp på grunn av at man ønsker lavere bompengesatser og bensinpriser, eller om man for eksempel har stemt på de for en strengere innvandringspolitikk. Her har de jo markert seg og vist Frp-politikk, sier valgforskeren til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Hoksrud: – Med meg blir det bompengefritt

Bård Hoksrud har ikke helt fått det som han ønsket, selv om det er Ketil Solvik-Olsen som er samferdselsminister. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Bård Hoksrud har ikke helt fått det som han ønsket, selv om det er Ketil Solvik-Olsen som er samferdselsminister. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

– Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet hvis jeg blir samferdselsminister, sa stortingsrepresentant Bård Hoksrud få måneder før valget i 2013, ifølge Aftenposten.

Da Frp kom til makten med Høyre i 2013 var det 170 bomstasjoner, nå er det 210, ifølge Statens vegvesen.

I statsbudsjettet for 2016, var det flere typiske Frp-saker som måtte vike:

  • Bensin- og dieselavgifter økte med 2,5 prosent.
  • NRK-lisensen økte med 78 kroner.
  • Avgifter for tobakk og alkohol ble økt.
  • U-hjelpen er rekordhøy i 2016.

Les saken: Budsjettnederlag for Frps hjertesaker

Norge i pristoppen

Tall fra nettstedet Global Petrol Prices viser at Norge ligger på andreplass over landene med dyrest bensinpriser. Norge har en bensinpris på 1,70 US Dollar, ifølge nettstedet. Det tilsvarer 14,6 norske kroner.

Bare Hong Kong-regionen i Kina har dyrere oljepriser, der koster en liter 15,72.

Våre naboland Sverige og Danmark, har henholdsvis bensinpriser verdt 12,88 og 13,48 norske kroner, ifølge nettstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nederst på listen er Kuwait med en literpris på 1,8 norske kroner.

Bakgrunn: Usikkert om Frp støtter økt drivstoffavgift

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp: – Ingen overraskelse

Stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp) er ikke overrasket over uttalelsene til Aarebrot.

– Det er hverken noen nyhet eller oppsiktsvekkende at Ap-mannen Aarebrot forsøker å svartmale Frp sin politikk, sier Bjørnstad til ABC Nyheter, og mener partiet hans «har vært og fremdeles er billistenes fremste venn».

Sivert Bjørnstad (Frp) er fornøyd med det Frp har gjort for bilister i regjering. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Sivert Bjørnstad (Frp) er fornøyd med det Frp har gjort for bilister i regjering. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– I dag får folk flest som er avhengig av bil i hverdagen langt mer igjen for de pengene de betaler i skatter og avgifter i form av infrastruktur. Gapet mellom det bilistene betaler inn, og det de får tilbake gjennom nye veier, oppgradering av eksisterende veier og at vedlikeholdsetterslepet tas igjen, har aldri vært mindre. Bilistene skal ikke være statens melkeku. Det har Frp i regjering sørget for, sier Bjørnstad videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortingsrepresentanten sier bilavgiftene ikke stiger, men at de tvert imot har jobbet med å senke prisene på nye, trygge familiebiler.

Dersom Aarebrot ønsker å behandle temaet på en seriøs måte, får han heller spørre bilistene hva de mener, i stedet for å løpe Arbeiderpartiets ærend. For hva tenker folk flest om at vi bygger nye veier i et tempo ingen har sett maken til her i landet? At tre og fire felts motorveier rulles ut, at fartsgrensene øker, at det er enklere og billigere å handle miljøvennlig, at omregistreringsavgift er nesten halvert? spør Bjørnstad.