Meny

Stemmer/Penger:

Slik får du lavere lånerente i banken

Det er ofte mulig å få lavere rente i banken, om man bare spør. a Foto: NTB scanpix
Det er ofte mulig å få lavere rente i banken, om man bare spør. a Foto: NTB scanpix
Stemmer: Rune Nikolaisen
Gjerrigknarken

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Pussig nok kan banken ringe deg i etterkant og «plutselig» et bedre tilbud, skriver Gjerrigknarken.

Med jevne mellomrom pleier jeg å gå gjennom de store utgiftene som forsikring og lån og se om det kan spares noe her og der. Hva har du å tape på å prøve å få lavere lånerente? Her får du den nøyaktige fremgangsmåten!

Nylig leste jeg at yngre folk som tar opp store boliglån kan presse renta lavere enn andre kunder. Jeg sjekket derfor boliglånsrenten min i banken min og så at vi betalte nærmere 3 prosent. Da ser jeg i praksis unødige penger fly ut av vinduet, altså.

Hva gjør jeg så:

Dersom du er så heldig å vite e-postadressen til din kundebehandler i banken din, er det enkelt å sende en kjapp e-post til vedkommende. Jeg foreslår at du kopierer og sender denne og ser hva du kan spare på noen få sekunder:

Hei [kundebehandler].

Ser i media at bankkunder nå har ca. 2,0% i boliglånsrente. Så vidt jeg kan finne ut, har vi 2,90% nom. rente på boliglånet vårt.

Har [bankens navn] noe å gå på mtp. lånerenten vår pr. nå? Kjekt å vite før jeg begynner å sjekke med konkurrentene.

Hilsen

[navnet ditt]

En dag senere får jeg tilbakemelding på e-post om at jeg skal få lavere rente på lånet. Greit, jeg kan ergre meg over banken som ikke har gitt meg lavere rente uten at jeg må kontakte dem, men jeg gleder meg heller over at jeg var så smart å sende e-posten. HURRA!

En kjapp e-post sparer altså flere hundrelapper i året og tusenlapper over tid

Hva gjør du dersom du må kontakte kundesenteret til banken din?

Dersom du ikke har en egen kontaktperson i din bank, kan det straks være hakket vanskeligere å få lavere lånerente.

Dersom du må kontakte kundeservice «sentralt», blir det gjerne litt vanskeligere. De folkene er opplært og vant til å stå imot denne typen forespørsler (og de får denne typen henvendelser ganske ofte – særlig når mediene skriver om det så ofte som de har gjort over det siste året).

Men en blid og hyggelig gjerrigknark gir seg ikke så lett!

Les også:Tar Norgesgruppen Trumf-bonusen din?

Ikke avfinn deg med det kundeservice forteller deg

Kundeservice er klar over at det skal litt til for folk flest å bytte bank, og klarer derfor å avfeie en del av dem som ikke er tilstrekkelig forberedt når de tar kontakt med utsagn som «du har allerede vår laveste listepris» eller «vi har dessverre ikke noe mer å gå på».

Om du blir avfeid med den typen svar, ikke mist motet! Grunnen til at du ikke får en lavere pris er antakelig at kundebehandleren ikke tror at du faktisk kommer til å gjøre alvor av å avslutte kundeforholdet. Du må derfor gjøre trusselen mer troverdig (dvs. vise at det er sannsynlig at du gjør alvor av truslene dine).

Les også:Må du øse ut med tusenvis av kroner for å ha en god sommerferie?

Råd mot hardnakkede banker: Skaff deg mottilbud!

For å gjøre trusselen din mer sannsynlig, kan det være lurt å hente frem et mottilbud fra en konkurrent og vise til dette. Finansportalen til Forbrukerrådet er et godt sted å starte.

Her tar du rett og slett og finner frem til 2-3 konkurrenter som det ser ut til at kan tilby deg samme produkt med samme betingelser til en lavere rente.

Ta så kontakt med disse konkurrentene (ring kundeservice eller send dem en e-post) og be om et tilbud på et lån med tilsvarende betingelser som de du har i dag. De fleste ønsker seg mer enn gjerne nye kunder, og utarbeider gladelig et tilbud til deg – og du sørger selvfølgelig for å få det skriftlig/tilsendt på e-post. Dette tar typisk 1-3 arbeidsdager.

Bli bedre kjent med Gjerrigknarken

Vis dine nye «kort i lånepokeren»

Når du har konkurrentens mottilbud i hånden, med bedre pris eller rente enn hva du har hos din bank i dag, har du straks bedre kort på hånden.

Ta kontakt med kundeservice i banken din på nytt, og si at du har fått et tilbud fra en av deres konkurrenter til den og den prisen/renten, og at du har til hensikt å bytte bank – med mindre din nåværende bank ønsker å bedre betingelsene dine.

Si også at du gjerne sender dem en kopi av tilbudet du har fått. Slik forstår de at du faktisk er seriøs med hva du forteller, og at det er mye mer sannsynlig at du gjør alvor av truslene dine.

Med mindre banken er helt tullerusk, vil de da tilby deg samme eller bedre betingelser som hva du har fått av konkurrenten. I ytterst få tilfeller vil du få beskjed om at «dette kan vi dessverre ikke matche», men da har du uansett mulighet til å få bedre pris ved å faktisk bytte til den banken som ga deg det beste tilbudet.

Pussig nok kan banken ringe deg i etterkant og «plutselig» et bedre tilbud

Om det var slik at banken din satte «hardt mot hardt» (dvs. trodde du bløffet selv om du viste til et konkret mottilbud), så skal du ikke se bort fra at de likevel ringer deg rett etter at du har byttet, og plutselig har anledning til å tilby deg bedre betingelser. Dette har skjedd meg i flere andre bransjer!

Oppsummering: Slik får du lavere lånerente i banken

For å få bedre rente, så kommer du ofte langt ved bare å spørre om bedre pris.

Om dette ikke funker, må du innhente mottilbud og vise til dette, da får du de fleste på glid.

I siste instans må du noen ganger gjennomføre byttet til en annen leverandør, men ikke vær overrasket om du plutselig får en telefon fra gamlebanken som tilbyr deg bedre betingelser.

Lykke til!

Les også:Stå imot støvsugerprodusentene som vil at du skal kjøpe dyre, originaleposer!

Slik planlegger du middagene og sparer penger

Annonse
Stemmer
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus