– Netthandel er viktigere enn GPS
Vi shopper like gjerne fra sengen som i en fysisk butikk, ifølge ny amerikansk studie.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Utvalget er større og bedre, prisene kan være rimeligere og du kan gjøre når du selv måtte ønske. Netthandel har økt enormt, og i forrige uke publiserte WWD en amerikansk undersøkelse som viser at netthandel utgjør en stor andel av amerikanernes handlebudsjett.
Studien, som ble gjort i samarbeid mellom Kelton Global og Bigcommerce, holdt nøye øye med 1.000 amerikanske forbrukere for å kartlegge deres kjøpevaner og i hvilken grad de handlet på nett.
Les også: – Neste generasjons dagligvarebutikk ligger ikke på et gatehjørne
En av ti har vært påvirket
Resultatene viser at 96 prosent av amerikanerne handler på nett, fem timer går i snitt til netthandel i løpet av en enkelt uke og sluker samtidig 36 prosent av det totale shopping-budsjettet. Som et resultat av dette, har både frekvensen og antallet nettbutikker som forbrukere handler fra vært jevnt økende de siste årene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen(Saken fortsetter under)
Da deltakerne ble spurt om hva de følte var såpass grunnleggende viktig at de ikke kunne leve foruten, rangerte et flertall av de spurte netthandel foran GPS og muligheten til å streame.
Når det gjelder når og hvor vi handler, fant forskerne at 43 prosent har gjort et kjøp i sengen, mens 25 prosent har foretatt et kjøp online mens de befant seg i en fysisk butikk. En av ti innrømmer å ha handlet på nett etter å ha drukket alkohol.
Les også: Store kredittselskaper bryter loven
Gamle vaner på vei ut
Nordmenn er heller ikke helt fremmed for netthandel, faktisk er vi det landet i Norden som handler hyppigst og bruker mest per person på nett . Rapporten E-handelen i Norden 2016 slo fast tidligere i år at hele 85 prosent av den voksne befolkningen handler på nett i løpet av året.
Nesten fire av ti nordmenn netthandler minst én gang i måneden.
I tillegg er det blitt mindre vanlig først å se på varen i butikken for deretter kjøpe den på nettet. Kun 12 prosent av de norske nettkundene har gjort dette i et gjennomsnittlig kvartal.
Les også: