Gjensidige oppretter amnestiordning for svindlere

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB): 100.000 nordmenn har oppgitt å ha gitt uriktige opplysninger til forsikringsselskapet sitt. Gjensidige har opprettet en amnestiordning der svindlere med samvittighetskvaler kan tilbakebetale.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en utredning som Gjensidige har gjort om forsikringssvindel, godtar 14 prosent av befolkningen å legge på litt ekstra på skadeforsikringen. Hele tre prosent oppgir at de har gjort det selv, skriver Aftenposten.

– Fysisk tyveri, for eksempel å stjele noe fra matbutikken, er ikke ansett som sosialt akseptert. Men å si at du har svindlet til deg noe ekstra på reiseforsikringen, oppfattes nok ofte som mer OK, spesielt ettersom mange deler holdningen om at forsikringsselskapet tar pengene dine uansett, sier pressekontakt i forsikringsselskapet Tryg, Arvid Steen, til avisen.

Les også: Stor pågang for forsikring mot ledighet

Gjensidiges amnestiordning innebærer at kunder som har svindlet, melder seg og betaler tilbake det de urettmessig har fått utbetalt, uten konsekvenser og politianmeldelse.

– Vi har hatt mange diskusjoner knyttet til hva vi skal gjøre når folk tilstår bedrageri under utredning. Hvis tilståelsen bidrar til at saken lettere kan avsluttes, burde dette komme kunden til gunst, sier utredersjef i Gjensidige, Vera Sønsthagen. (©NTB)