Norwegian-passasjerer i harnisk

Denne uken har Norwegian begynt å kreve inn flypassasjeravgiften hos sine kunder. Flere passasjerer raser, særlig de som har bestilt og betalt reisen før avgiften ble innført 1. juni. Illustrasjonsfoto: Tor Richardsen / NTB scanpix
Denne uken har Norwegian begynt å kreve inn flypassasjeravgiften hos sine kunder. Flere passasjerer raser, særlig de som har bestilt og betalt reisen før avgiften ble innført 1. juni. Illustrasjonsfoto: Tor Richardsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken har Norwegian begynt å kreve inn flypassasjeravgiften hos sine kunder. Flere passasjerer raser, særlig de som har bestilt og betalt reisen før avgiften ble innført 1. juni.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian krever inn avgiften på 88 kroner for innenlandsreiser og 80 kroner for utenlandsreiser, melder Aftenposten.

Flyselskapet ville opprinnelig trekke beløpet direkte fra sine kunders bank- og kredittkort, det samme kortet kundene brukte til å betale reisen med. Det fikk Forbrukerombudet til å reagere, og nå kommer avgiften i form av en faktura for dem som ikke ble belastet for beløpet da de opprinnelig betalte reisen.

– Dette er ikke penger Norwegian skal ha fem øre av. Vi krever inn disse pengene på vegne av staten og skulle svært gjerne vært foruten oppgaven som «innkrevingssentral» for staten, sier presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Mange passasjerer som har fått slike krav har tatt kommentarfeltet på Norwegians Facebook-side i bruk og uttrykt sin misnøye med kravet.

De fleste reagerer negativt på at Norwegian ber om penger på reiser som er bestilt og betalt før 1. juni, men gjennomført etter denne datoen. Flyselskapet viser til at avgiften er innført med tilbakevirkende kraft og at de derfor må kreve inn beløpet.

SAS derimot har ingen planer om å etterfakturerte flypassasjeravgiften. Selskapets informasjonssjef Knut Morten Johansen sier til Nettavisen at det er transaksjonskostnader forbundet med å fakturere et beløp på 88 kroner og at det derfor ikke blir økonomisk lønnsomt for SAS å kreve det inn.