Skandinaver kutter feriebudsjettet i år

Turister på fjellplatået Preikestolen ved Lysefjorden i Forsand kommune i Rogaland. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Turister på fjellplatået Preikestolen ved Lysefjorden i Forsand kommune i Rogaland. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Nordmenn kutter sommerferiebudsjettet med 15 prosent i år, mens svensker og dansker kutter med 5 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske husholdninger planlegger å bruke rundt 20.200 kroner i snitt, mens svenske og danske har feriebudsjett på henholdsvis 17.100 og 16.700 kroner. Undersøkelsen TNS Gallup har gjort på oppdrag for Nordea, og justert for konsumprisindeks, viser dette laveste sommerferiebudsjett siden 2006 for nordmenn.

– Jeg tror nordmenn begynner å ta oljenedturen inn over seg. Selv om lave renter opprettholder kjøpekraften vår, virker det som om vi er litt føre var og reagerer med å kutte forbruket. Nordmenn bruker fortsatt overlegent mer på ferien enn det våre nordiske naboer gjør, men vi ser at forskjellene sakte, men sikkert er i ferd med å utjevne seg, sier forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea til NTB.

Les også: Leiebil-fellen kan knuse feriebudsjettet ditt

Trend

Budsjettgapet mellom Norge og nabolandene skyldes delvis at svensker og dansker oftere velger kortreiste ferier, særlig i eget land, på egen hytte eller hos venner og familien. Nå begynner de i økende grad å velge Norge når de skal til utlandet:

– Totalinntrykket fra reiselivsbransjen er at dette ikke er en eksplosiv trend, men mer en gradvis, positiv utvikling som blant annet skyldes valutakursen. Det kan se ut som vi får en rekordsommer på toppen av fjorårets rekordsommer, sier fagsjef Robert Hval Straumann i Virke Reise.

I Innovasjon Norges turistbarometer , et ekspertpanel fra norsk og utenlandsk reiselivsnæring, sier hele 61 prosent at de tror på flere utenlandsreisende til Norge i år. Etter økning de siste to årene tror fremdeles 33 prosent på ytterligere økning fra Danmark, mens 50 prosent tror på økning fra Sverige.

Les også: Norsk familie fant irsk «skatt» på fjelltur

Skeptiske

Nøkkeltall fra Innovasjon Norge sammenstiller hva folk i ulike land i 2015 trodde om Norge som ferieland og hva de som faktisk var her, sa etterpå. Svensker og dansker var mest skeptiske til Norge av alle potensielle turister. Særlig dårlig trodde de om Norges attraksjoner og severdigheter, tilgangen til gode matopplevelser, lokale spesialiteter og en gjestfri lokalbefolkning. Men blant dem som faktisk hadde vært i Norge, var ni av ti svært fornøyd med alle disse faktorene.

Statistikken viser da også at svensker og dansker som har vært på norgesferie ofte kommer tilbake.

Det som i utgangspunktet trekker dem til Norge er det samme som for mange andre turister: Tilgang til naturopplevelser. De siste årene er det noen spesifikke faktorer som frister enda mer enn før. Særlig storslått natur, muligheter for å gå tur, muligheter for å stå på ski og en spennende kultur og historie.

Les også: Derfor får mange bil-trøbbel i ferien

Trekkplaster

Straumann i Virke Reise trekker fram de samme årsakene når han skal forklare at flere turister velger Norge:

– Vi ser at aktive opplevelsesferier øker: Folk er ikke lenger fornøyd med å se en fjelltopp, den skal bestiges. Her har Norge mye å tilby. Men det er andre årsaker også. De som selger Norge ute, snakker om svak kronekurs som gir gunstigere priser, men også om inntrykket folk har. Norge oppfattes generelt som trygt, moderne og hygienisk. Vi har et høyt teknologisk nivå, byer med lite kriminalitet og ren, urørt, men tilgjengelig natur.

– Det er vanskelig å måle effekten av imaget vårt, men framveksten av begrepet «bærekraftig turisme» tjener nok Norge, sier Straumann.

Les også: Færre nordmenn bruker feriepengene på ferie

Personvernpolicy