DNB: Ikke grunnlag for tilbakebetaling

SØKSMÅL: DNB står på sitt og hevder de har opptrådd korrekt i saken hvor Forbrukerrådet har stevnet dem for retten på vegne av 150.00 kunder.
SØKSMÅL: DNB står på sitt og hevder de har opptrådd korrekt i saken hvor Forbrukerrådet har stevnet dem for retten på vegne av 150.00 kunder. Foto: Krister Sørbø / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag sendte Forbrukerrådet det varslede gigantsøksmålet mot DNB over til tingretten. Banken mener det ikke er grunnlag for å kreve tilbakebetaling av honorarer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gruppesøksmålet med krav om 690 millioner kroner, som Forbrukerrådet fremmer på vegne av 150.000 småsparere, er norgeshistoriens største og omfatter gebyrer i tre aksjefond. I en pressemelding tirsdag opplyser Forbrukerrådet at stevningen er oversendt retten.

– Seks ganger dyrere

– DNBs feilaktig aktive fond er seks ganger dyrere enn bankens passivt forvaltede fond. Vi mener derfor at kundene har krav på å refundert prisforskjellen. Så langt har beregninger vist at vi snakker om rundt 690 millioner kroner, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

– For oss handler det om prinsipper. Det er ikke bare det faktum at DNB-kunder bør få hva de har betalt for. Det handler også om å sikre dekkende etiske standarder i banksektoren, sier forbrukerdirektøren videre.

– Skulle gjerne funnet løsninger

DNB bekrefter å ha mottatt søksmålet. Banken mener den har levert det den har lovet, og at det ikke er grunnlag for noe krav om tilbakebetaling av honorar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er aldri en ønskelig situasjon å møte kunder i retten. Vi skulle gjerne funnet løsninger sammen med Forbrukerrådet utenfor tinghuset, sier administrerende direktør Torkild Varran i DNB Asset Management.

– Det har blitt skapt et inntrykk av at kundene nærmest har tapt penger på å spare i fondet. Det er helt feil. DNB Norge hadde en avkastning på over 44 prosent i den perioden Forbrukerrådet saksøker oss for. Hvis man satte inn 100.000 kroner 1. januar 2010, satt man altså igjen med over 144.000 kroner etter fem år, fortsetter han.

Uenig i omtale

Forbrukerrådets omtale av fondet som et indeksfond er heller ikke riktig, mener DNB og viser til at et indeksfond kopierer børsindeksen den følger og forvaltes i praksis av et dataprogram.

– Hver dag gjennom disse fem årene har det sittet et team av forvaltere og analysert selskaper for å forsøke å finne de beste aksjene å investere i. Derfor har et aktivt fond høyere honorar enn et indeksfond. Vi har forvaltet fondet slik vi har fortalt kundene at vi ville gjøre det. Avkastningen til fondet viser også det, sier Varran.

Forbrukerrådets søksmål mot DNB:

  • 150.000 nordmenn har etter Forbrukerrådets mening betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB. Rådet stevner derfor banken for retten.
  • Forbrukerrådets stevning ble sendt tingretten i juni 2016. Søksmålet fremmes som et gruppesøksmål på vegne av om lag 150.000 kunder og gjelder i første omgang 690 millioner kroner.
  • DNB har solgt og markedsført tre aksjefond som aktivt forvaltede fond. Beregninger utført av Finanstilsynet og Norges Handelshøyskole viser derimot at fondene er passivt forvaltet.
  • I aktive forvaltede aksjefond forsøker et forvalterteam å lete opp aksjer som skal gi bedre avkastning enn børsindeksen.
  • Et indeksfond er et aksjefond der børsindeks er sammensatt av børsens aksjeselskaper og gir børsens gjennomsnittsavkastning.
  • DNBs påståtte aktive fond er seks ganger dyrere enn deres passivt forvaltede indeksfond. Forbrukerrådet mener at kundene har krav på å få tilbakebetalt prisdifferansen. DNB avviste alle kravene i februar.
  • Forbrukerrådet anslår at norske forbrukere årlig betaler 1,7 milliarder kroner mer enn nødvendig for fondssparing.

(Kilde: Forbrukerrådet)