Stemmer/PengerSannhetens øyeblikk - intervjuet

Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år, og hjulpet over 3.000 personer på vei tilbake i arbeid. Foto: Tatjana Strømme
Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år, og hjulpet over 3.000 personer på vei tilbake i arbeid. Foto: Tatjana Strømme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vigdis Lamberg forteller hva du skal gjøre og ikke gjøre når du kommer inn til jobbintervju.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Vigdis Lamberg
Spaltist og daglig leder Karriereakademiet

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Møt Vigdis Lamberg:

Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år. Hun leder Metier Arbeid som har levert arbeidsmarkedstiltak til blant annet NAV Oslo og Akershus. Hun har bistått over 3000 personer på vei tilbake i arbeid. Hun har bl.a. etablert egne selskaper, undervist i markedsføringsfag, vært turistsjef, ledet medisinsk klinikk, drevet eiendomsutvikling, ledet Norgeskontoret for internasjonal virksomhet ... og vært arbeidsledig. Hun vil dele sin erfaring høstet gjennom mange år som leder og mentor med ABC Nyheters følgere.

Alle innlegg i jobbdoktor:

Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Selg de bæra du har

Du er ikke en potet

Kart og kompass for korteste vei til jobb

Møte gir jobb

CV som virker - heng ut fiskekroker

Glem søknad - tenk salgsbrev

Sannhetens øyeblikk - intervjuet

Hva svarer du når du blir spurt om lønnsforventninger?

Nedbemanning - unngå å sende folk hjem til sofaen

De foregående seks artiklene i serien Jobbdoktor, har gitt deg metoder, tips og ideer om hvordan du som er mellom to jobber skal komme i rett arbeid så raskt som mulig.

Skreddersydd CV, søknad med «uthengte fiskekroker» og «kalde telefoner» er alle elementer i en kommunikasjonsstrategi som skal henlede på det faktum at DIN kompetanse og erfaring er midt i blinken for den aktuelle virksomhet. Virksomheter i vekst skal få lyst til å ta en prat med deg for du virker aktuell. Nå kommer sannhetens øyeblikk. Blir det match?

Les også: Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Hvor starter jakten på det etterlatte inntrykk?

Du har fått møtetidspunkt og ankommer stedet. I løpet av 14 år som mentor for jobbsøkere, har vi i Metier Arbeid hørt de utroligste historier om hvor intervjuet egentlig starter. At resepsjonisten har som oppgave å notere om du for eksempel er hyggelig, høflig eller virker nervøs er kjent. Ikke fullt så vanlig er bilsjekken: en medarbeider sjekker om du har det rotete i bilen. Rot i bil – ingen jobb.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dorullhistorien sier også noe om hvor viktig holdninger er: Reklamebyråsjefen som sørget for mye drikke i ventetiden i håp om at kandidaten foretok et toalettbesøk før intervjuet. En dorull med lite papir og en full ved siden var satt fram. De som tømte rullen og begynte på en ny uten å feste den nye og fjerne den gamle, røk ut. Den slags slendrian ville man ikke ha noe av.

Les også: Kart og kompass for korteste vei til jobb

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og til slutt; han som kom til stengt dør, ingen svarte på ringeklokken eller telefonen. Kandidaten gikk rundt huset i kontorvillaen, så et åpent vindu i andre etasje og en stige liggende på bakken. Han satte stigen mot veggen, klatret opp og i det han lente seg inn vinduet, sier sjefen: «Gratulerer, du klarte den første testen».

Ekstreme historier, kan du si men allikevel sanne eksempler på at mange er vel så opptatt av andre egenskaper enn det man kan lese av eksamenspapirer. Så får du selv vurdere hva du er villig til å finne deg i av tester. For du står IKKE med hatten i hånden – du har verdifull kompetanse som skal selges til høystbydende i et vinn-vinnsamarbeid der begge parter respekterer hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Selg de bæra du har!

Liste over forberedende spørsmål...

...får du ikke. Det blir feil fokus siden vår anbefaling er at du skal være så naturlig som mulig. Pugging av spørsmål/svar blir en stressfaktor og kan føre til at du ikke gir et oppriktig inntrykk av hvem du er. Du skal forberede deg på hva du har å selge. Forbered deg på å presentere den optimale miks av utdanning, erfaring, egenskaper, interesser, motivasjonsfaktorer som du tror matcher DENNE virksomheten.

Dersom du har fulgt rådene fra Metier Arbeid som er delt i Jobbdoktor-artiklene, har du skrevet ned en rekke suksesshistorier i «Flinkeboka». Du har bevisstgjort deg på hvilke egenskaper du har, eksempler på initiativ du har tatt som har ført til gode resultater. Hvordan du oppfattes av kolleger/kunder/medarbeidere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du en enkelt modell som er et praktisk verktøy for å håndtere en situasjon der du får spørsmål om en kompetanse eller egenskap.:

Artikkelen fortsetter under annonsen

R står for resultat

A for Anledning

S for Situasjon

K for Kompetanse

Les også: Du er IKKE en potet!

(Saken fortsetter under)

Vigdis Lamberg råder arbeidssøkere til å skrive Flinkebok. Illustrasjon: Sverre Frugard /ABC Nyheter
Vigdis Lamberg råder arbeidssøkere til å skrive Flinkebok. Illustrasjon: Sverre Frugard /ABC Nyheter

Når du får spørsmålet om en Kompetanse og det legges opp til et JA/Nei spørsmål, har du klar din suksesshistorie og kan si: «Vel, om jeg er kreativ (eller en annen kompetanse/ egenskap), det kommer an på hva du mener med det. Men jeg kan fortelle et eksempel...».

Og så belyser du den etterspurte kompetanse med en av historiene fra «Flinkeboka» der du ved hjelp av RASK-modellen, fra spørsmålet om Kompetanse, veien om Situasjonen og Anledningen for suksesshistorien og du ender opp med resultatet du var med på å skape ved hjelp av Kompetansen du opprinnelig ble spurt om. DU har plutselig tatt en aktiv del i samtalen. Det liker den som intervjuer. For det kan være slitsomt å dra svar ut av kandidat etter kandidat som ikke er bekvem og forberedt på intervjusituasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mye nerver med i bildet og det er lett å gå i fellen med kun å svare på stilte spørsmål. Med en slik historie får du også belyst flere egenskaper enn hva som lå i det opprinnelige spørsmålet.

Les også: Møte gir jobb!

Håndtrykk og kleskode (eller: Tante Sofie møter Supermann)

Du får syv sekunder på å skape et førsteinntrykk. Det skal mye til for å rette opp dette. Føler du selv at det kommer skjevt ut, bidrar dette til økt nervøsitet. Jeg glemmer ikke min egen erfaring i yngre år - intervjuet jeg trodde var med en eldre herremann i dress. Jeg stilte i plissèskjørt, silkebluse med sløyfe og perlekjede. Og der kom det en mann i slitte jeans, T-skjorte og gullkjede i halsen! Jeg følte meg som Tante Sofie og ble helt satt ut de første 10 minuttene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjør hjemmeleksen din! Lær deg mest mulig om virksomheten. Bruk god tid på hjemmesidene, bildene gir deg gjerne et hint om kleskode. Søk etter nyhetsartikler om bedriften, sjekk bedriftens profiler i sosiale media. Hos SSB og Proff.no finner du relevant statistikk og data. Du blir garantert Googlet; det bør du også gjøre om den som skal holde intervjuet. Vet du at han er interessert i hunder eller sportsfiske, kan du unngå å si at du hater hunder og synes sportsfiske er kjedelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Glem søknad – tenk salgsbrev

(Saken fortsetter under)

Du får syv sekunder på å skape et førsteinntrykk. Det skal mye til for å rette opp dette, skriver Vigdis Lamberg. Foto: Colourbox
Du får syv sekunder på å skape et førsteinntrykk. Det skal mye til for å rette opp dette, skriver Vigdis Lamberg. Foto: Colourbox

Snakk med tidligere og/eller nåværende ansatte, og les det som finnes av relevant informasjon om bransjen og bedriften. Bruk denne informasjonen til å formulere noen tanker og forslag til hvordan du kan bidra til bedriften. De leter etter gode grunner for at nettopp DU skal bli ansatt. Gi dem det, men ikke mer enn det av ditt «koldtbord» som er relevant.

Øyekontakt, ren og pen, så klart.Slapt håndtrykk er like galt som et alt for hardt. Så hardt som du må holde for at en appelsin ikke skal falle ut, lærte jeg en gang og det fungerer. Når du har fått avtalen om en samtale, gjelder det «å selge de bæra du har.» Lykke til!

Referanser, lønn og oppfølging etter møtet blir tema i neste artikkel.

Les også:

Slik knekker du jobbsøker-koden

Dette må du gjøre før du mister jobben

Oppsigelse kan utløse en sorgprosess

Dette må du vite om oppsigelser - pass på rettighetene dine