Stemmer/Penger:Glem søknad – tenk salgsbrev

Illustrasjonsfoto: Sverre Frugård/ABC Nyheter
Illustrasjonsfoto: Sverre Frugård/ABC Nyheter

Mange går i «norsk stil»-fella når søknad skal skrives. Vi har lært at en stil skal starte med en innledning, så hoveddel og avslutning, skriver jobbdoktor Vigdis Lamberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Vigdis Lamberg
Spaltist og daglig leder Karriereakademiet

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Møt Vigdis Lamberg:

Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år. Hun leder Metier Arbeid som har levert arbeidsmarkedstiltak til blant annet NAV Oslo og Akershus. Hun har bistått over 3000 personer på vei tilbake i arbeid. Hun har bl.a. etablert egne selskaper, undervist i markedsføringsfag, vært turistsjef, ledet medisinsk klinikk, drevet eiendomsutvikling, ledet Norgeskontoret for internasjonal virksomhet ... og vært arbeidsledig. Hun vil dele sin erfaring høstet gjennom mange år som leder og mentor med ABC Nyheters følgere.

Alle innlegg i jobbdoktor:

Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Selg de bæra du har

Du er ikke en potet

Kart og kompass for korteste vei til jobb

Møte gir jobb

CV som virker - heng ut fiskekroker

Glem søknad - tenk salgsbrev

Sannhetens øyeblikk - intervjuet

Hva svarer du når du blir spurt om lønnsforventninger?

Nedbemanning - unngå å sende folk hjem til sofaen

Du har en kompetansepakke å selge. Søknadsbegrept er egentlig misvisende. For du er jo en gavepakke til den virksomheten hvor uløste arbeidsoppgaver matcher med din kompetanse! Heretter tenker du salgsbrev. I forrige artikkel viste jeg til en amerikansk undersøkelse som konkluderte med at rekruttere bruker seks sekunder på å lese en CV. Det samme gjelder sannsynligvis også søknaden. Derfor må du også med søknaden (tenk: salgsbrev!) tenke på å «henge ut fiskekroker» med en gang.

Les forrige artikkel om salgsbrev og «fiskekroker» her

Mange går i «norsk stil»-fella når søknad skal skrives. Vi har lært at en stil skal starte med en innledning, så hoveddel og avslutning. Derfor starter mange søknaden med «innledning»: bla.. bla om firmaet og deres satsningsområder, visjoner etc. «Fortell meg noe jeg ikke vet» er et viktig prinsipp innen salg. Særlig når du har dårlig tid (seks sekunder!) og bruker et medium der kun én sans brukes: lese. Unngå derfor å kaste bort tiden med snikk snakk som ikke bringer noe nytt til leseren.

Hvem kan i sin villeste fantasi drømme om at det finnes en så mangefasettert person som nettopp deg?

Når du søker en utlyst stilling, har du allerede fått en oppskrift på hva virksomheten er på jakt etter. Hvilken kompetanse de tror den ideelle kandidat skal ha, er nå én ting. Det er jo rene gjettekonkurransen å beskrive den optimale bakgrunnen! For hvem kan i sin villeste fantasi drømme om at det finnes en så mangefasettert person som nettopp deg? Søknaden din skal belyse hvordan nettopp DIN kombinasjon av utdanning/erfaring/egenskaper/interesser er superperfekt for å utføre DENNE jobben med stor suksess.
Nå kommer koldtbordøvelsen inn. – les om koldtbordanalogien i en tidligere artikkel: Selg de bæra du har!

Ønsket «meny» for den aktuelle arbeidsgiver, finner du i den delen av stillingsannonsen som beskriver hvilke arbeidsoppgaver som skal løses. Du må så kjapt som mulig få fram hvorfor du motiveres av nettopp DENNE stillingen. Beskriv hvorfor du er overbevist om at nettopp du vil løse de nevnte arbeidsoppgaver med stor suksess. Hver gang er det ulike elementer fra ditt koldtbord som må plukkes fram. Unngå koldtbordfella! Alle kjøper ikke alt du har! Plukk ut erfaring og kompetanse som matcher den enkelte arbeidsbeskrivelse og underbygg med hva som motiverer deg . Hver søknad blir ulik. Jobben med skreddersøm må du ta på alvor, ellers er alt bortkastet.

Vigdis Lamberg er jobbdoktor i ABC Nyheter.
Vigdis Lamberg er jobbdoktor i ABC Nyheter.

«Men jeg mangler jo»....

er kanskje den setningen mentorene i Metier Arbeid hører oftest når vi peker på aktuelle,utlyste stillinger til den enkelte kursdeltakere. Husk at virksomhetens forsøk på å beskrive relevante kvalifikasjoner ikke er risset i stein. Stadig flere erkjenner vanskeligheten med å treffe med kompetansebeskrivelsen ved at de har med setninger som «Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning». Kjære leser: lat som om denne setningen står overalt! For det fungerer for det meste slik i praksis. Konsentrer deg om den delen av annonseteksten som beskriver arbeidsoppgavene og underbygg hvorfor du er riktig person for å løse disse oppgavene. Finn balansen mellom å vise selvtillit og ydmykhet.

Visst skal du selge deg selv, men ikke «overselg». Ærlighet varer alltid lengst men det betyr ikke at du skal massere det du ikke kan. Selg de bæra du har.

Vis gjerne til hvordan andre beskriver deg. Gode resultater fra liknende oppgaver er alltid et pluss. Korrekturlesning er viktig. Det er lettest å oppdage skrivefeil når du leser bakfra. Da ser du ord for ord lettere enn når du leser en tekst der innholdet får fokus.

Les også: Møte gir jobb!

Hva leses først – CV eller søknad?

Dersom noen forsøker å gi deg det riktig svaret på dette spørsmålet – ikke hør på dem. For det finnes ikke et riktig svar. Du vet jo ikke hva den enkelte foretrekker. Noen ser på CVen først, andre på søknaden. Derfor er det viktig at begge står på egne ben. Lettvintvarianten ved å vise til CV i annenhver setning gir ikke et fortrinn. Din skriftlige formuleringsevne er en viktig del av førsteinntrykket. Et velformulert, feilfritt brev som fanger leserens interesse umiddelbart øker sjansen for at din CV blir lest. Sammen danner brev og CV ditt etterlatte inntrykk. Forhåpentligvis er det så bra at de vil snakke med nettopp deg fordi de tenker du kan ha rett; du er den rette.

Les også: Kart og kompass for korteste vei til jobb

Ringe – ikke ringe?

Siden kun 20 prosent av ledige stillinger utlyses, bruker vi i Metier Arbeid mest tid på å motivere våre kursdeltakere på å initiere til møter uavhengig av utlyste stillinger. Omfattende research som er lett å utføre via selskapers hjemmesider, medieomtale etc gir deg et mulighetsbilde som mange andre ikke ser. Da blir konkurransen mindre og kanskje fraværende. De kalde telefonene har vist seg å være korteste vei til jobb. En telefon knyttet til en stillingsannonse, er ikke «kald». Målet med å ringe en bedriftsleder eller rekrutterer på en utlyst stilling du har søkt, må jo være å komme øverst i bunken. Når du ringer, presenterer deg og sier du har søkt på stillingen, er sannsynligheten i alle fall tilstede for at de blar i søknadsbunken mens de snakker med deg. Dine ord må være vel forberedt. Unngå å stille spørsmål som annonsen eller hjemmesidene gir svar på. Etter innledende spørsmål om hvor langt de har kommet i prosessen (du spør fordi du har andre prosesser på gang, men det er DENNE stillingen du virkelig har lyst på!) kan 1000 kr spørsmålet være: «Hvilke egenskaper har personer som gjør suksess hos dere?» Du får kanskje et svar som guider deg til hvilken del av «koldtbordet» du skal fremheve i neste setning. Er klimaet i samtalen jovial, kan du be om å få et møte fordi du er overbevist om at du er den rette personen og gjerne vil vise dem dette. Avklaring så fort som mulig er vinn-vinn. Det finnes virksomheter med rigide ansettelsesprosedyrer. Disse må man selvsagt forholde seg til. Derfor anbefaler vi deg ikke å legge alle eggene i en kurv. Søk bredt. De fleste av oss kan gå inn i 20-30 ulike stillinger! Jungs Type Indeks og andre preferansetester bevisstgjør som oftest på et langt bredere spekter av passende arbeidsoppgaver enn du kanskje selv har tenkt de siste årene. Du har gått i det samme sporet og ser ikke skogen for bare trær. Få hjelp til å oversette din CV til et språk som forteller om din kompetanse på en måte som alle forstår. Nettet er fullt av eksempler på søknader. Jeg vil ikke gi noen fasit. Les deg opp på rådene gitt i Jobbdoktor de siste ukene og velg din egen form. Personlig preg og «fiskekroker» med en gang, gjerne med et bilde, gjør det fristende å bruke mer tid enn 6 sekunder på nettopp din informasjonspakke. Da er neste skanse intervjuet. Mer om dette i neste artikkel.

Les også: Du er IKKE en potet!