Norwegian trekker likevel ikke flyseteavgift fra kort

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian ser seg om etter nye måter å kreve inn flyseteavgiften på fra passasjerer som allerede har kjøpt billett. Planene om direkte kontotrekk har møtt massiv kritikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet varslet onsdag flere tusen kunder om at de ville trekke 80 kroner i flyseteavgift og moms på 8 kroner direkte fra kortet til passasjerer som allerede hadde kjøpt og betalt billettene før 1. juni.

Torsdag slo selskapet kontra, etter kundestorm og refs fra Forbrukerombudet.

– Vi har ikke trukket noe ennå, og vi ser nå på om vi kan gi kundene andre måter å betale avgiften på, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian til E24.

Les også: Ingen garanti mot dobbel flypassasjeravgift fra onsdag av

– Må ha samtykke

Forbrukerombudet slo fast at flyselskapet ikke har lov til å trekke ekstrabeløpet fra kundenes konto uten samtykke og har sendt et brev til Norwegian med krav om forklaring.

– Vi skal svare på ombudets brev innen fristen og vil kunne si mer da, sier Lasse Sandaker Nielsen.

Hovedorganisasjonen for bank- og forsikringsbransjen, Finans Norge, sier seg enig i vurderingene fra Forbrukerombudet. Kundene må samtykke før de kan belastes for avgiften.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det må foreligge en skriftlig og tydelig avtale mellom kjøper og selger om at eventuelle ekstraomkostninger som måtte påløpe etter at kjøpet er gjort, kan belastes kunden i etterkant. Foreligger det ikke et slikt samtykke fra kunden, har ikke flyselskapet anledning til å hente penger fra kundens konto, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge til Aftenposten.

Les også: Frp modererer flypassasjeravgift-utspill

Bør ta regningen

Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener Norwegian selv må ta ekstraregningen, slik SAS har varslet at de vil gjøre overfor sine kunder.

– Jeg mener Norwegian må ta støyten for avgiften fordi denne billetten allerede er betalt idet man har bestilt på nettet og fått en fast pris. Da kan de ikke komme i ettertid og si at de vil ha mer, sier Fæhn til TV 2.