Stemmer/Penger:

CV som virker - heng ut «fiskekroker»!

<p>Ønsker du å skaffe deg drømmejobben? Da må du henge ut fiskekroker, mener vår ekspert.</p>
Ønsker du å skaffe deg drømmejobben? Da må du henge ut fiskekroker, mener vår ekspert. Foto: COLOURBOX

Som arbeidsgiver ansetter jeg et helt menneske og som sjef behandler jeg mine medarbeidere som hele mennesker, skriver Vigdis Lamberg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Vigdis Lamberg
Spaltist og daglig leder Karriereakademiet

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Møt Vigdis Lamberg:

Vigdis Lamberg har bistått arbeidsledige i jobbsøkprosesser i 14 år. Hun leder Metier Arbeid som har levert arbeidsmarkedstiltak til blant annet NAV Oslo og Akershus. Hun har bistått over 3000 personer på vei tilbake i arbeid. Hun har bl.a. etablert egne selskaper, undervist i markedsføringsfag, vært turistsjef, ledet medisinsk klinikk, drevet eiendomsutvikling, ledet Norgeskontoret for internasjonal virksomhet ... og vært arbeidsledig. Hun vil dele sin erfaring høstet gjennom mange år som leder og mentor med ABC Nyheters følgere.

Alle innlegg i jobbdoktor:

Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Selg de bæra du har

Du er ikke en potet

Kart og kompass for korteste vei til jobb

Møte gir jobb

CV som virker - heng ut fiskekroker

Glem søknad - tenk salgsbrev

Sannhetens øyeblikk - intervjuet

Hva svarer du når du blir spurt om lønnsforventninger?

Nedbemanning - unngå å sende folk hjem til sofaen

Det finnes like mange råd for den perfekte CV som antall rådgivere. Her kommer mine. Hvor lang tid tror du en rekrutterer bruker på å lese en CV? En amerikansk studie fra 2012 hevder at det er nøyaktig 6 sekunder. Altså har du svært dårlig tid på deg til å fange oppmerksomheten! Når jeg nå deler mine råd med deg, er de basert på:

  1. Hvordan jeg selv ønsker å finne informasjon i en CV når jeg rekrutterer
  2. 14 års erfaring som mentor for jobbsøkere i Metier Arbeid
  3. Mer enn 30 års salgserfaring der skriftlig informasjon inngår som virkemiddel

Først vil jeg avlive en myte: den perfekte CV er IKKE på maks to sider! Svært mange som kommer på kurs hos oss, har fått råd om å begrense sin CV til to sider. Har man noen år på baken, må du ned i svært små bokstaver for å få plass til alt du har gjort på to sider. Hvem orker å lese tettskrevne sider med syv punkts bokstaver? INGEN! Utfordringen er å skrive så folk gidder å lese.

Les også: Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Superlativer på S-kurven

For noen år tilbake jobbet jeg som salgssjef i et direktereklamebyrå. Før internett og e-mail (ja, jeg er litt mer enn 39 år) var direktereklame, eller DM/direct marketing en mye brukt markedsføringskanal. En DM besto ofte av en adressert konvolutt som inneholdt brev/brosjyrer/svarkort sendt pr.post til den aktuelle målgruppen. Mine kolleger og jeg var stadig på kurs for å lære å skive «selgende salgsbrev». Målet var å skape så stort begjær for produktet at DM-en skulle føre til ønske om møte eller rent salg. Et år var den store kursguru amerikaneren Ed McLean. Han hadde forsket på hvordan øyet forholder seg til en ukjent tekst. Svaret var: S-kurven.

Øyet starter med å se på dato, så bort for å se hvordan navnet mitt er skrevet (du kjenner vel det stikker i hjertet når noen skriver ditt navn feil?), videre et raskt blikk på overskrift, så på skrå ned igjennom teksten (altså – ikke alle ordene), hva står i PS (her var det alltid en oppsummering av det viktigste i brevet)og til slutt: opp igjen for å se navn og tittel på avsender. Året etter var en ny forsker på talerstolen: tyskeren Sigfried Vögele. Samme forskningsmetode lå til grunn og vi var spent på om han hadde kommet fram til det samme som amerikaneren året før. Og det hadde han! Noen av oss var overasket siden det er stor forskjell på tysk og amerikansk kultur. Men menneskets hjerne fungerer likt når du møter en ukjent tekst uavhengig av kulturell påvirkning. Denne kunnskapen ble førende for hvordan vi skrev salgsbrev: Vi måtte komponere brevene slik at superlativene som skulle vekke interesse for produktet, måtte ligge på S-linjen! Vi flyttet rundt på ord og avsnitt for at produktfordelene skulle synes og da var altså S-linjen oppskriften. Jeg forteller deg dette for at du skal forstå viktigheten av å vekke interesse. De som lever av salg baserer hvert ord de skriver på forskning. Nå skal DU leve av å selge deg selv. Derfor håper jeg denne historien virker motiverende til å tenke mer på hvordan du sikrer at nettopp DIN CV blir lest og fører til et møte. Får du til dette, er hensikten med CV oppnådd. Møtet eller intervjuet er den avgjørende arena for eventuelt samarbeid.

Les også: Selg de bæra du har!

Vigdis Lamberg er jobbdoktor i ABC Nyheheter.
Vigdis Lamberg er jobbdoktor i ABC Nyheheter.

Etterlatt inntrykk

Siden du kun har seks sekunder til rådighet for å få oppmerksomhet, kan det være lurt ikke å ta ut all din kreativitet i brevhodet på CVen. Gjør det enkelt å finne fram til standardopplysninger så leseren ikke kaster bort sekunder på å lete. Det er lett å lese når du lister opp med venstrestilt marg slik:

Navn: Kari Nordmann

Adresse: Bygaten 3a, 2016 Storbyen

Født: 14.september 1962 (er du redd for at det du tror er høy alder skal bli for synlig, så la leseren regne ut alderen selv ved å skrive det slik.)

Sivilstand: Skilt, 2 voksne sønner (forteller ikke hvor gamle de dersom jeg vil kamuflere egen alder , men signaliserer at de er ute av redet. Barnebarn kan utelates. Antall skilsmisser behøver ikke spesifiseres)

Telefonnummer: Du vil ikke tro hvor mange som glemmer dette. Gjør det enkelt å få tak i deg,da!, Sørg for å ha en nøytral og hyggelig beskjed på din telefonsvarer.

E-mailadresse: Håper din er nøytral. Er du lekmedmeg@gmail. com, så lag noe mer nøytralt.

Linkedin-profil.: Har du ikke det? Vel,så lag det med en gang!Vi lever i 2016 og du må vise at du følger med i tiden og er med i det mest brukte, profesjonelle nettverksforum.

Alt dette bør med! Så kan man diskutere opp ad stolper og ned ad vegger om arbeidsgiver «har noe med» sivilstand og barn. Du verden hvor mange slike diskusjoner jeg har vært med på! Mitt svar er: Vi er 24-timers mennesker. Det som skjer i heimen har jeg med i hjerne og hjerte på jobb og det som skjer på jobb har jeg med hjem. Som arbeidsgiver ansetter jeg et helt menneske og som sjef behandler jeg mine medarbeidere som hele mennesker. Har du fire barn blir det selvsagt av og til fravær pga. syke barn. Men du verden for et organisasjonstalent du må være dersom utdanning og arbeidserfaring er relevant – et slikt organisasjonstalent vil jeg gjerne ha! For jeg HAR erfart at personer med mange barn unnlater å skrive dette på sin CV da de tror det trekker ned. Men det kommer jo for en dag allikevel. Dersom en arbeidsgiver IKKE vil ansette deg pga. noen av de opplysningene du ikke tar med, så kan du kaste bort både din og arbeidsgivers tid dersom dette først kommer fram i tredjegangs intervju og det anses som lite attraktivt. Gi et så selgende og sannferdig etterlatt inntrykk med en gang. Man tilbringer så mye tid på jobb at det er veldig mye mer enn eksamener og studiepoeng er avgjørende for om du er rett person.

Med mindre du er svært lite fotogen, anbefaler jeg bilde. Bilde sier mer enn 1000 ord og forsterker et etterlatt inntrykk. Bildet må være profesjonelt og det er lov å være bli`!

Les også: Møte gir jobb!

Heng ut fiskekroker!

Nå kommer min kjepphest: Rektangelet. Rett under personalia, lager du et rektangel, med enkel, tydelig ramme og gjerne en bunnfarge – lyseblå fungerer fint.

Du må henge ut fiskekroker, mener vår jobbdoktor.
Du må henge ut fiskekroker, mener vår jobbdoktor.

Overskrift: Kompetanse med relevans til denne stillingen:

Her løfter du opp det mest relevante av din utdanning og erfaring som du mener DENNE leseren kan ha interesse av. Jeg har i tidligere artikkel brukt begrepet «koldtbord» om din og min kompetanse. Ingen trenger hele koldtbordet vårt! Derfor må du HVER ENESTE GANG plukke det du tror smaker fra DITT koldtbord. Jeg gjentar: Du må endre hva som skal stå i rektangelet HVER GANG. For det er her slaget om de seks sekundene står. Her henger du ut så mange fiskekroker med riktig agn at når de seks sekundene har gått, sitter leseren fast på flere av krokene! Da har du kommet igjennom første hinder. For nå kan CVen være så lang som det er nødvendig, avhengig av for gammel du er og hvor mye du har gjort. Leseren vil lete etter utfyllende opplysninger om det du hang ut på fiskekrokene i rektangelet. Og på veien blikker han på alt det andre på «koldtbordet ditt» (husk S-linjen, alle ord blir ikke lest) og danner seg et etterlatt inntrykk av hvem du er. Det aller beste er om du kan avslutte presentasjonen av hver stilling med et resultat du har oppnådd/bidrat til å oppnå. Da viser du at du er målrettet og resultatorientert. Husk at resultater ikke alltid har med penger og budsjetter å gjøre. Men har du slått budsjetter, bruk prosentbetegnelser og ikke tall. Vær forsiktig med å røpe konfindensiell informasjon om tidligere arbeidsgivere. Vis at du er til å stole på. Er du diskret om andre viser du at de kan stole på deg om sine bedriftshemmeligheter også. Bruk minimum 11 pkt bokstaver – la meg slippe å få behov for forstørrelsesglass, for det har jeg ikke.

Les også: Kart og kompass for korteste vei til jobb

Utdanning eller yrkeserfaring først?

Her må du igjen tenke på fiskekrokene. Hva tror du leseren vil nappe på først? Er det hva du har oppnådd av resultater i yrkeslivet som er mest selgende eller er

leseren opptatt av din akademiske grad? Det du tror vil være viktigst, starter du med. Begge deler er like riktig. Din CV er ditt salgsbrev. «What`s in it for me?» er spørsmålet enhver kjøper skal ha svar på. Hvorfor skal DU ansettes og ikke en av alle de andre 100-vis som vil jobbe i dette selskapet/ i denne stillingen? Hvert ord du skriver skal bidra til at svaret er DET ER DEG JEG VIL HA!

Har du utenlandsk bakgrunn med utdanning og yrkeserfaring fra hjemlandet, må du vurdere følgende: La oss si du er ingeniør fra Somalia, men har ikke fått annet enn vaskejobber i Norge. Da setter du ikke siste jobb først! For om du søker på en jobb med relevans til din erfaring fra Somalia og det første leseren ser er vaskejobb, stopper gjerne lesingen der og CV-en går i søpla. Skriv øverst det som er relevant for denne jobben (utdanning og erfaring fra ditt hjemland) og så kan du skrive noe i retning av: Siden jeg ønsket å lære norsk og å være i arbeidsaktivitet, har jeg jobbet med annet enn mitt fagområde etter at jeg kom til Norge. Jeg håper at jeg får muligheten til å bruke min utdanning og erfaring i denne stillingen og er overbevist om at jeg vil bli en aktiv bidragsyter til at bedrift X vil slå sine mål. Språk og sertifiseringer gir du egne tittellinjer.

Les også: Du er IKKE en potet!

Livet utenfor jobben

Skal du gi mye på jobb, er det viktig å lade batteriene. Vi lever heldigvis i et land der man anerkjenner at folk har et liv utenfor jobben. Fortell meg gjerne hvordan du lader dine batterier under overskriftene «tillitsverv» og «fritidssysler». At andre har valgt deg til å representere en interessegruppe er et godt signal, det være seg i FAU, borettslaget eller fagfora. Nevn gjerne noen fritidsinteresser, så som musikk, jakt, fiske, familieliv, sjakk, fotball etc. men hold litt sære saker for deg selv. Målet er å skape et positivt etterlatt inntrykk som ikke kolliderer med leserens eventuelle særintersser. Er du politisk aktiv, er det et sjakktrekk å ikke nevne partitilhørighet i CV. Det kommer tidsnok frem og er egentlig ikke et tema med mindre du søker politiske stillinger. Helt til slutt: tenk på hva du legger ut på Facebook. For en ting er sikkert: du vil bli «Googlet»! Det er nok av historier om folk som har mistet jobbmuligheter på grunn av et etterlatt inntrykk på FB-profilen som matcher med inntrykket du forsøker å gi på CVen. I neste artikkel belyses søknaden. Hva leses først – CV eller søknad? Det vet du ikke! Derfor må begge stå på egne ben!