Meny

Stemmer/Penger:

Møte gir jobb!

Det lønner seg å ta de kalde telefonene. Klarer du flere enn Zia? Foto: Privat

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Vigdis Lamberg
Leder, Metier Arbeid

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

«Ikke si for mye, men skap interesse. Responsen vil være førende for resten av samtalen, men husk at målet er et møte», skriver jobbdoktor Vigdis Lamberg.

I forrige artikkel rettet jeg søkelyset mot mulige kilder du kan bruke for å finne fram til jobber som enda ikke er utlyst.

Les artikkelen: Kart og kompass korteste vei til jobb

Siden kun 20 prosent av ledige stillinger utlyses, er det viktig å gjøre aktive fremstøt overfor ledere som kan tenkes å være din neste arbeidsgiver. Skal du lykkes med metodene du i det følgende får anbefalt, er det viktig at du har gjort «hjemmeleksene» jeg har gitt deg i de 4 første Jobbdoktor-artiklene.

Kort oppsummert:

  1. Du er bevisst på dine kvalifikasjoner og kan lett svare på spørsmålet: hvorfor skal jeg bruke penger på å ansette deg?
  2. Du har gjort jobben med å nøytralisere beskrivelsen av din kompetanse til et språk som er forståelig for alle uavhengig av bransje.
  3. Du har skrevet ned en del suksesshistorier i «Flinkeboken» jeg rådet deg til å etablere slik at du ved spørsmål om konkrete egenskaper lett kan beskrive disse ved eksempler på konkrete resultater du har bidratt til.

Les også: Unngå morgenkåpefella som jeg gikk i

Tør å ta de kalde telefonene!

I dagens teknologiske verden, blir vi styrt bort fra telefonsamtaler. Det legges opp til kundekontakt via e-mail . Telefonnummer og navn på kontaktpersoner er lite tilgjengelig. «Tast 1, tast 2»...er hva vi blir møtt med dersom vi forsøker å få kontakt via telefon. Det betyr at også ledere mottar færre telefonsamtaler enn tidligere. Av alle metodene som tas i bruk på Metier Arbeids jobbsøk-program, er «kalde telefoner» metoden som raskest gir resultater! Du har researchet deg fram til aktuelle bedrift, funnet ut tittel eller funksjonsområde for personen du tror kan være den riktige. Ring bedriftens sentralbord, presenter deg og si kort at du skal sende noe til «tittelbeskrivelse», be om vedkommendes navn og mailadresse. Så sier du takk og ha det. La det gå noen timer, så ringer du og spør etter vedkommende. STÅ når du tar litt vanskelige telefoner – da puster du bedre og får mer kraft i stemmen. Er du kort og konsis er det lite trolig at telefonoperatøren spør hva det gjelder. Du må IKKE si du er på jakt etter jobb, da blir du ikke satt igjennom men trolig bedt om å sende en åpen søknad. Dog er sannsynligheten stor for at du blir satt over. Så får du NN på tråden:

«Hei, jeg heter Vigdis Lamberg. Jeg leste et intervju med deg i DN i går og så dere skal satse på eksport til Kina. Jeg har mange års erfaring med eksport til Kina og siden jeg ser meg om etter nye utfordringer ringer jeg nå for å foreslå et møte der vi kan diskutere vinn-vinnpunkter. For jeg er overbevist om at jeg kan bidra til suksess med deres satsning på det Kinesiske markedet.»

Dette kan være er eksempel på din åpningsreplikk. Du har noe å selge! Du står ikke med luen i hånden og trygler om en jobb, men har erfaring og kompetanse å selge som du ved grundig research har funnet ut at bedriften trenger. Hvordan du bør gjøre research, skrev jeg om forrige uke.

«Vinn-vinn» er et velfungerende stikkord. Det er nøytralt, gir et løfte om noe positivt for den du snakker med og angir ikke noe om hva slags samarbeidsforhold det kan være snakk om.

Les også: Du er IKKE en potet!

Målet med telefonene er å få til et møte!

Ikke si for mye, men skap interesse. Responsen vil være førende for resten av samtalen, men husk at målet er et møte. Kom gjerne opp med to konkrete møtetidspunkt, «passer det onsdag før lunsj eller torsdag etter lunsj?» Så følger du opp svaret du får og tilpasser deg! Når møtetidspunkt er satt, sender du en mail og takker for hyggelig samtale, du ser fram til møtet som du er overbevist om vil være nyttig for begge parter og så sender du med din CV. Det er seriøst og du gir vedkommende mulighet til å forberede seg. Husk å skreddersy CVen! Hver gang! Merk deg ordet overbevist. For du er selvsagt overbevist om at dette er en match og da må du si det. Det er et positivt ladet ord og signaliserer at du faktisk vil noe. Dersom DU ikke er overbevist om at dette blir vinn-vinn, er det vanskelig å virke ...ja, nettopp: Overbevisende!

Når du ikke får telefonkontakt

Du har bare bestemt deg: du SKAL ha en jobb i firma X, du er overbevist om at det er perfekt match mellom din kompetanse og deres behov. Men alle forsøk på kontakt med NN er mislykket. Du får ikke svar på mail, du blir ikke satt over på telefon og de har ikke utlyst noen stillinger. Men din research har fortalt at din kompetanse er perfekt for denne virksomheten. Vel, da er det dine egne grenser og kreativitet som setter grenser for hva du gjør. Alt jeg nå forteller har vært forsøkt og har fungert. Noen synes det er drøyt...men det er enda drøyere å være arbeidsledig, eller? Og de som da ble kontaktet var positive!

Eksempel 1: Hvor bor han?

Ola: «Fant ut hvor han bodde. Tilfeldigvis er det et treningsstudio i samme hus. Så jeg begynte å trene der til alle døgnet tider i håp om tilfeldigvis støte på ham på veien. Hadde CV-en og print av mailen jeg har sendt ham i vesken. En ettermiddag kom han gående mot meg. Jeg tok mot til meg, gikk bort til ham og så: Så fint at jeg traff på deg nå på vei fra trening. Jeg har forsøkt å få tak i deg en stund for jeg er overbevist om at jeg har en kompetanse du trenger for din satsning på Kina. Her er min CV og utskrift av mailen jeg sendte deg. Kan du lese det så følger jeg deg opp i morgen i håp om at du er enig med meg i at et møte for å meisle ut vinn-vinnpunkter er lurt»?

Les også: Raskest økende arbeidsledighet over 60

Eksempel 2: Var i nærheten...

Kari: «Sendt mailer, kommet så langt som til sekretæren som sa at sjefen får så mange henvendelser. Dersom han ikke har svart deg er det nok ikke aktuelt, sa hun. Jeg ventet en uke, ringte på nytt og sa: – Jeg skal levere noe til NN. Vet du om han er inne morgen ved 10-tiden? Sekretæren sa han har mange møter men er inne mellom 09.00 og 10.00. Hva gjelder det? Da svarte jeg kjapt: – Han vet hva det gjelder. Takk skal du ha. Morna. Og det var jo sant...for jeg hadde sendt ham flere mailer, så han burde i alle fall vite det, ikke sant? Dagen etter oppsøkte jeg firmaet med en konvolutt i hånden som inneholdt utprint av mailen jeg har sendt ham inkl. min CV. Går til resepsjonen og sier: – Jeg heter Kari Snille og skal levere dette til NN. Jeg vet han er inne. ...Hun fulgte meg til hans kontordør, han stakk hodet ut og spurte: Har vi en avtale? -Nei, men jeg var i nærheten, har sendt deg en mail som du sikkert ikke har sett så jeg stakk innom for å hilse på deg og foreslå at vi tar et møte. For jeg er overbevist om at vi har betydelige vinn-vinnpunkter

Les også: Oppsigelse kan ofte utløse en sorgprosess

Eksempel 3: Traff på T-banen

Espen: Jeg hadde sett et intervju med en næringslivsleder som adresserte utfordringer innen mitt kompetanseområde. Hadde lurt på om jeg skulle ringe til ham, men hadde ikke tatt mot til meg. En morgen ser jeg ham på T-banen. Har lært på kurs at man ikke dør av å få et nei, så jeg bestemte meg for å gå av på samme stasjon som ham. Etter noen meter gikk jeg bort til ham og sa: Unnskyld men er ikke du NN? Jo....Jeg så et interessant intervju med deg og tenkte faktisk å ringe deg. Du skjønner, jeg har mange års erfaring med eksport til Kina og hørte dere nå øker eksporten til Kina. Så jeg tenkte at her er det vinn-vinnpunkter. Kan jeg få gi deg min CV som jeg har her i min veske , du ser på den og jeg ringer deg i morgen for å avtale et møte? »

Alle eksemplene over førte til møte...og jobb!! Entusiastiske mennesker som står for noe, tør å være tydelig, målbevisst – hvem kan motstå det?

Les også: Dette må du vite om oppsigelser - pass på rettighetene dine

Be om et møte!

Raskt tilbake i jobb er viktig. Viktig for selvtilliten, helsen, økonomien, holde tritt med utviklingen innen ditt fagfelt...ALT! Du har ingen tid å miste! Så kast deg ut i det – ta de kalde telefonene, be om et møte! Planlegg hva du skal si på forhånd, foreslå to alternative møtetidspunkt, vær overbevisende og pek på vinn-vinnpunkter.

Ellers: Snakk med alle du møter, ta opp kontakten med gamle venner, bekjente, studiekamerater, veiledere, sjefer, kolleger, kunder eller andre du møter i din hverdag. Det er lettere for disse å gi deg råd om hvem i deres nettverk som kan ha bruk for din kompetanse enn å anbefale deg direkte. Å hilse fra noen i den «kalde telefonsamtalen» er en svært effektiv oppmerksomhetsvekker.

Vis deg fram på Linkedin og Facebook. Men vær bevisst på hva du legger ut. Det er nok av historier der utagerende privatliv delt på Facebook har spolert jobbmuligheter. Vær tilstede på arenaer du kan knytte nettverk, så som fagseminarer, Litteraturhuset, eventer gjennom Facebook , messer osv. Spør alltid om nye leads når du får avslag på en utlyst stilling. Noen grep kan man gjøre på CV’n for å skille seg ut, men ellers får mange positive tilbakemeldinger på å møte opp med CV i hånda og invitere potensiell arbeidsgiver på en kaffe. De færreste tør nemlig dette. Ring og vær entusiastisk (forskning viser at norske arbeidslivsledere faller for entusiasme), si at jeg vil jobbe for akkurat dere! Vinn-vinn!

Neste uke vil tema være CV og fokus på å henge ut fiskekroker tidlig.

Les også: Slik knekker du jobbsøker-koden

Stemmer
Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus