Meny

Dette er en liten gavepakke fra norske politikere

BMW X5 har kommet i ladbar hybrid-utgave. Med det har også prisen blitt langt mer overkommelig enn tidligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men hvor lenge varer akkurat det?

BMW X5 xDrive 40e:

  • Motor: 2-liter, 4 syl. bensin + elmotor
  • Systemffekt: 313 hk / 350 Nm
  • 0-100 km/t: 6,8 sekunder
  • Toppfart: 210 km/t
  • Forbruk: 0,34 l/mil
  • Lengde x Bredde x Høyde: 489 / 194 / 176 cm
  • Bagasjerom: 500 - 1.720 liter
  • Pris: Fra 766.000 kroner

Vi i Norge har noen av verdens høyeste bilavgifter. Det gjenspeiler seg i hva vi må betale for nye biler. Bil er dyrt. Det er også en medvirkende faktor til at vi har en av de eldste bilparkene i Europa.

Men noen unntak finnes. Elbilene er rimeligere enn i de fleste andre land, ettersom de hverken har avgift eller moms. Og de siste par årene har det kommet en ny biltype som også kommer svært gunstig ut.

Les også: De skal lokke kundene med billig SUV

Drømmebil

Vi snakker om de ladbare hybridene, som på mange måter har funnet sitt eget «smutthull» i avgiftssystemet.

Mye av det vi betaler i avgift på bil blir beregnet ut fra utslipp. De offisielle tallene på forbruk og utslipp på de ladbare hybridene er svært lave. Dermed blir det også lite avgift.

Et veldig godt eksempel på det er BMW X5. Dette er en SUV av det virkelig røslige slaget, med mye plass, luksus og komfort. Mange norske familier drømmer om en slik bil, men for de fleste blir det med drømmen.

Les også: De har nesten firedoblet salget – på ett år

Bra for miljøet? Jo, hvis du har mye småkjøring og lader ofte. I motsatt fall må du regne med et temmelig høyt forbruk på denne bilen.

Gavepakke

Men da X5 i fjor kom som ladbar hybrid, ble den plutselig også tilgjengelig for mange flere. Her får du nemlig en skikkelig gavepakke fra norske politikere.

Mens avgiftene vanligvis kan utgjøre flere hundre tusen kroner på biler som dette, slipper den ladbare X5-en unna med 153.200 kroner. Dermed blir prisen på en godt utstyrt X5 med hele 313 hestekrefter, svært gunstige 766.000 kroner.

I praksis blir det fort en god del dyrere, når du skal ha «nødvendig» utstyr på bilen. Det er ikke noe problem å få den til å ende på over en million kroner. Men holder du deg litt i skinnet, er 850.000 kroner for «ferdig» bil absolutt realistisk.

Les også: Denne skal skjemme bort familiebil-kjøperne

Teoretisk forbruk

Skal du kjøpe «vanlig» X5 med bensinmotor og tilnærmet like mange hestekrefter, må du bla opp fra 986.000 kroner. Ja, altså over 200.000 kroner mer. Da har den også litt færre hester, nærmere bestemt 306 fra en 3-liters motor.

Ladbar bil gir deg også mulighet til å kjøre veldig rimelig. BMW-en har et offisielt forbruk på 0,34 liter/mil. Det er oppsiktsvekkende lavt for en så stor bil, men det er også en sannhet med modifikasjoner.

Dette forbruket er nemlig beregnet ut fra en spesiell testsyklus, og er foretatt i et laboratorium. Skal du klare å komme i nærheten av dette i praksis, må du ha mye småkjøring og du lade bilen ofte. Går den bare på bensin, øker nemlig forbruket kraftig.

Les også: SUV til 236 tusenlapper

Når du ser dette merket bak på en BMW X5, vet du også at eieren har sluppet unna med overraskende lite avgifter til staten.

Aldri så lite kupp

Offisielt skal bilen klare 30 kilometer på bare strøm. Våre erfaringer tilsier at det er optimistisk, i praksis havner du nok nærmere 20 kilometer. Igjen: Det betyr mye lading.

Men så lenge det er disse tallene som gjelder for norsk avgiftsberegning, spiller det altså ingen rolle om bilen i praksis bruker to eller tre ganger det offisielle forbrukstallet. Det jobbes nå intenst med å finne et nytt system for beregning av forbruk og utslipp. Noe sier oss at det neppe er gode nyheter for de ladbare hybridene i Norge.

Det du må ofre i denne utgaven er endel bagasjeplass. Den elektriske drivlinjen tar nødvendigvis endel plass, og volumet i bagasjerommet synker fra 650 til 500 liter. Det betyr i praksis at den ladbare X5 har bagasjerom på linje med en ganske kompakt stasjonsvogn. Likevel bør det holde for de fleste familier. Gulvet i bagasjerommet er ganske høyt, men du har fortsatt muligheten til å pakke i høyden.

Les også: Nå er det slutt for norsk SUV-favoritt

BMW har også droppet sin Active Steering på denne utgaven. Det gjør at styringen ikke er like presis og sporty som det vi forbinder med BMW. Det merkes også at bilen er tung, den ekstra drivlinjen øker totalvekten med nesten 200 kilo, til 2,2 tonn.

Det tipper vi imidlertid mange kjøpere kan leve veldig greit med. For til denne prisen fremstår BMW X5 som et aldri så lite kupp.

Så gjenstår det å se hvor lenge dette kan vare.

Les også: Test av ladbar X5

BMW X5 har vært drømmebil for mange norske familier, i flere generasjoner. Nå har den blitt langt mer oppnåelig enn tidligere, takket være den ladbare hybridløsningen.
Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus