250.000 nordmenn bruker utelukkende bankkontoret når de skal utføre banktjenester

Illustrasjonsbilde: Flickr.com
Illustrasjonsbilde: Flickr.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Seks prosent av kundene bruker utelukkende bankkontoret når de skal utføre banktjenester. De bruker verken nettbank eller mobilbank, og baserer seg på å oppsøke banken fysisk når de har bankærender.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter i samarbeid med Pengenytt

Les mer om samarbeidet her.

Tallene er hentet fra Dagligbankundersøkelsen 2016 som TNS Gallup har utført for Finans Norge.

Totalt utgjør gruppen som fysisk går til banken rundt 250.000 nordmenn. Over halvparten er 67 år eller eldre. En av fem over 67 år bruker nemlig utelukkende bankkontor når de skal utføre banktjenester av ulike slag.

– En del av disse bor nok i områder der enkeltbanker nå legger ned sine kontorer, men veldig mange i denne aldersgruppen er ikke berørt og vil kunne fortsette å bruke banken som de er vant til, sier kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge via en pressemelding.

Hold deg oppdatert på privatøkonomiske nyheter – Følg Pengenytt på Facebook

Bankkontorer legges ned

1987 var det året med flest bankfilialer i Norge – hele 2177. Nå er dette mer enn halvert.

Ved utgangen av 2015 var det 991 filialer i Norge, ifølge tall bankene selv rapporterer inn til Bankplassregisteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2016 er det varslet en ytterligere reduksjon i antall filialer fra flere av aktørene.

Les også: Dette sjekker Skatteetaten ekstra nøye på selvangivelsen din i år

Kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge. FOTO: Finans Norge
Kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge. FOTO: Finans Norge

Bruker fortsatt brevgiro

Alderspensjonistene går oftere i banken enn andre aldersgrupper. 22 prosent av de over 67 år sier de går i banken hver måned eller oftere. Gjennomsnittet for alle aldersgrupper er 10 prosent.

Dagligbankundersøkelsen viser at pensjonistene skiller seg ut ved å benytte bankbesøket for å ta ut kontanter, overføre penger og betale regninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De går også hyppigere i banken for å få informasjon og rådgivning, og bruker telefonen i mindre grad enn det gjennomsnittet gjør.

– Mange pensjonister benytter seg nok fremdeles av brevgiro når de skal betale regningene sine, men vårt inntrykk er at bankene nå gjør mye for å lære de eldste kundene sine å ta i bruk både nettbank og mobilbank for regningsbetaling. Det er viktig, særlig for de som får dårligere tilgang på kontorer på grunn av nedleggelser, sier Håkonsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Spar tusenlapper på å skifte tannlege. Her er de billigste og dyreste i ti norske byer:

Kommer etter

– Det er imidlertid imponerende å se hvordan veldig mange eldre har tatt i bruk spesielt nettbank men også mobilbank de siste årene. Andelen går stadig oppover, sier Håkonsen.

På fire år har andelen kunder fra 66 år og oppover som bruker nettbank økt fra 53 prosent til 75 prosent. For mobilbank har det økt fra 9 prosent til 19 prosent.