Sjeføkonom retter krass kritikk mot norske banker

Forbrukerorganisasjonen Norsk Familieøkonomi melder at mange av medlemmene deres må mase på banken.
Forbrukerorganisasjonen Norsk Familieøkonomi melder at mange av medlemmene deres må mase på banken. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi mener at bankene kan tjene «uhorvelig med penger» på at folk ikke følger med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse utført av forbrukerorganisasjonen Norsk Familieøkonomi viser at nesten halvparten av medlemmene deres selv må kontrollere at banken gir dem riktig rente ved rentenedsettelser.

– Hårreisende, men dessverre ikke overraskende, sier sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen i Norsk Familieøkonomi i en pressemelding.

– Er det slik i 2016 at teknologien fortsatt ikke gjør det mulig å automatisk sette renten ned for samtlige kunder i banken? Eller er det slik at bankene utnytter situasjonen, og satser på at du og jeg sitter stille og ikke følger med – og dermed tjener uhorvelig med penger?

Les også: Sjekk fastrentefellen i disse bankene

Avfeier kritikk

Informasjonsdirektør Tom Staavi i Finans Norge avfeide nylig kritikken fra Krohn-Pettersen i en debatt i «Her og Nå» på NRK.

Han mente at dette dreiet seg om enkelttilfeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke riktig at folk må mase på banken sin, sa han.

Norsk Familieøkonomi påpeker imidlertid at mange av forbrukerorganisasjonens medlemmer har måttet gjøre nettopp dette.

I en ny undersøkelse med 862 spurte rapporterte 395 at de måtte passe på at de fikk riktig rente ved rentenedsettelser.

Da Norsk Familieøkonomi spurte de største bankene i landet om rutinene deres ved rentenedsettelser, fikk de varierende svar. Flere store banker hadde ingen fast rutine på om nivået på renteendringene var likt for alle kundene.

Eldre er særlig utsatt

Krohn-Pettersen mener at de eldre kan være en særlig utsatt gruppe.

– For de yngste kundene i banken vet vi at rentenedsettelsene oftest kommer automatisk, fordi dette er kunder banken vil knytte sterkt til seg og beholde i årevis. Men de litt eldre kundene, de som har vært trofaste i banken i årevis, de er det kanskje ikke like nøye med?

Les også: Kåringen av Norges beste bank avlyst