Spår store endringer for boligkjøp

Teknologiske løsninger kan gjøre det enklere for privatpersoner å arrangere boligsalg på egen hånd. Foto: Krister Sørbø / SCANPIX
Teknologiske løsninger kan gjøre det enklere for privatpersoner å arrangere boligsalg på egen hånd. Foto: Krister Sørbø / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet og Norges Eiendomsmeglerforbund tror teknologi vil endre mye ved boligkjøpsprosessen, men de er uenige om eiendomsmeglerens rolle i fremtiden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alt som kan beskrives presist kan automatiseres. Jeg tror det kommer til å skje store endringer i flere av arbeidsprosessene som skjer i en bolighandel på grunn av teknologiske fremskritt, sier Carl O. Geving, administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, til ABC Nyheter.

Han mener vi bare har sett begynnelsen på teknologiske endringer i markedsføringen av boligsalg med virtuelle visninger, 3D-tegninger, dronevideoer av huset og andre former for visualisering.

– Det pågår også en utviklingen av mer presise annonseverktøy, hvor vi etter hvert vil se presise søkeverktøy og løsninger der boligen finner kjøperen, og ikke omvendt. Videre kommer vi til å se store forbedringer på prosesser knyttet til juridisk dokumentasjon og sikkerhet, spår Geving.

Han påpeker at analysebyåret CB Insights har anslått et samlet investeringsvolum i 2016 for USA og Europa på 16 milliarder kroner til oppstartsbedrifter, som vil utvikle nye teknologiske løsninger for kjøp og salg av eiendom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med andre ord er det mange har stor tro på at eiendomsbransjen er moden for større teknologiske endringer.

Les også: Boligprisene til himmels - gjelden følger etter

– Flater prisutvikling gjør at færre bruker megler

Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig hos Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig hos Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet

Thomas Bartholdsen er fagdirektør for bolig hos Forbrukerrådet. Han tror forbrukere kommer til å benytte seg av eiendomsmeglere i mindre grad i fremtiden enn før. Delvis på grunn av teknologiske nyvinninger samt en utflating av boligprisene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den sterke prisstigningen i boligmarkedet har gjort det lett å benytte eiendomsmegler fordi 50.000-100.000 kroner i forbindelse med et boligsalg kan mange steder i landet oppleves som lite penger. Med en flatere prisutvikling blir plutselig 50.000-100.000 mye penger til en megler, sier Bartholdsen til ABC Nyheter.

Les også: Forbrukerrådet anbefaler angrefrist etter budrunde på bolig

Unge velger digitale løsninger

Bartholdsen mener at spesielt unge mennesker som er vant til dataverktøy kan ha mye å hente på å gjøre mye selv og dropper megleren. Det er mulig fordi det finnes informasjon tilgjengelig digitalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bartholdsen nevner Oslo kommune som eksempel, hvor opplysninger om nabolaget og reguleringsplan for boligen ligger lett tilgjengelig på internett. Han poengterer at opplysningene er tilgjengelig, og at det bare er et spørsmål om å finne den enkle måten å innhente dem.

– For digitale innbyggere på 25 år som som nettopp har kjøpt sin første bolig, og etter fire år skal selge den videre, er ikke det å bruke internett noe vanskelig. Der føler de seg veldig bekvemme. Å gjøre det selv på 20 timer ved hjelp av digitale hjelpemidler og spare 100.000 kroner på ikke å bruke eiendomsmegler, blir et interessant alternativ. Særlig for mindre, nyere boliger i sameier og borettslag er mye informasjon lett tilgjengelig, og da er det lett å gjøre det selv, mener Bartholdsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker imidlertid at verdien av at selve oppgjøret i handelen, der penger og eiendomsrett skal flytte mellom kjøper og selger, gjøres av en advokat eller eiendomsmegler, for noen få tusen kroner i honorar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Bartholdsen finnes det også firma som tilbyr nettjenester og såkalte advokatoppgjør der unge mennesker kan spare månedslønner på å gjøre en egeninnsats.

Les også: Drømmer om meglerfritt boligkjøp via mobiltelefon

– Behovet for eiendomsmegleren forsvinner ikke

Bartholdsen understreker at behovet for eiendomsmeglere ikke forsvinne.

– Dersom du ikke har tid til å gjøre en god jobb, eiendommen er uvanlig eller «komplisert» eller du ikke egner deg til å presentere boligen så er det gode grunner til å gi en eiendomsmegler eller eiendomsadvokat i oppdrag å markedsføre den for deg, sier Bartholdsen til ABC Nyheter.

Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving mener Bartholdsen fremstilling av eiendomsmegleryrket bærer litt preg av overforenkling av de rettslige og økonomiske implikasjonene ved en bolighandel.

– Eiendomsmeglerere har utdanning og spiskompetanse på eiendomstransaskjoner og bred erfaring, der advokater ofte har liten erfaring med bolighandel. Finanstilsynets virksomhet viser at man er tryggest når man bruker erfarne eiendomsmeglere i seriøse foretak som driver med bolighandel på daglig basis, sier Geving til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Du kan forsikre deg mot knall og fall i boligkjøpet

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke egnet til automatisering

Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving. FOTO: CF-Wesenberg@kolonihaven.no/Norges Eiendomsmeglerforbund
Administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund, Carl O. Geving. FOTO: CF-Wesenberg@kolonihaven.no/Norges Eiendomsmeglerforbund

Geving tror ikke eiendomsmegleryrket er egnet til automatisering.

– Eiendomsmeglerens faglige og juridiske skjønn krever høy kompetanse og erfaring. Heller ikke meglerens nære og individuelle oppfølgning av den enkelte forbrukerens ulike behov kan automatiseres, sier Geving til ABC Nyheter.

Det å kjøpe og selge bolig er den største økonomiske avgjørelsen de fleste av oss vil ta. Dermed er det viktig at alt det juridiske er på plass, og gjennomføres på en god måte. På dette feltet tror Geving at eiendomsmegleren fortsatt vil ha en viktig rolle.

– Meglerens rolle blir i enda større grad å levere trygghet på alle usikkerhetsområdene for forbrukeren. Vi må bruke mer tid på rådgiving, service og individuell oppfølging. Det vil bli store endringer i måten vi jobber på, som jeg tror er positivie, men som krever at vi henger med i tiden og oppdaterer oss på teknologifronten. Og vår juridiske og faglige kompetanse, samt den individuelle oppfølgingen, vil det være behov for, konkluderer Geving.

Les også: Åpenbare feil gir ikke klagemulighet ved boligkjøp