DNB avviser gigantsøksmål

DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. DNB avviser gigantsøksmålet fra Forbrukerrådet.
DNBs hovedkontor i Bjørvika i Oslo sentrum. DNB avviser gigantsøksmålet fra Forbrukerrådet. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

DNB avviser at de som har spart i aksjefondet DNB Norge har krav på erstatning. Forbrukerrådet mener småsparerne har krav på 750 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I januar sendte Forbrukerrådet et prosessvarsel til DNB, og mener DNB Norge har krevd for høye honorarer for forvaltningen av pengene til 137.000 kunder som har spart i aksjefond. Småsparerne har krav på 750 millioner kroner i erstatning som følge av å ha betalt for høye honorarer i fondet i perioden 2005 til 2015, ifølge Forbrukerrådet.

– Vi er ikke enig at andelseierne har krav på erstatning, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB, til Dagens Næringsliv.

Han sier fondet i noen år har levert over referanseindeks, mens det i andre år har det levert godt under.

– Det viser at det har vært et aktivt forvaltet fond, sier Midteide.

Påstanden til Forbrukerrådet er at fondet har hatt en for liten andel som har vært aktivt forvaltet, og i realiteten vært forvaltet som et såkalt indeksfond. Kostnadsforskjellen på et aktivt og et passivt fond kan utgjøre rundt 1,5 prosentpoeng, og det er denne forskjellen Forbrukerrådet mener fondseierne i DNB Norge har betalt for mye.

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland sier til NRK at de står fast på at fondskundene har betalt for noe de ikke har fått, og at domstolene nå får avgjøre saken.

Les også:

Tidligere E-sjef går til konsulentjobb hos DNB

DNB legger ned 59 filialer – 600 mister jobben

DNB vil fjerne alt av kontanter i Norge