DNB avviser gigantsøksmål
DNB avviser at de som har spart i aksjefondet DNB Norge har krav på erstatning. Forbrukerrådet mener småsparerne har krav på 750 millioner kroner.
I januar sendte Forbrukerrådet et prosessvarsel til DNB, og mener DNB Norge har krevd for høye honorarer for forvaltningen av pengene til 137.000 kunder som har spart i aksjefond. Småsparerne har krav på 750 millioner kroner i erstatning som følge av å ha betalt for høye honorarer i fondet i perioden 2005 til 2015, ifølge Forbrukerrådet.
– Vi er ikke enig at andelseierne har krav på erstatning, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB, til Dagens Næringsliv.
Han sier fondet i noen år har levert over referanseindeks, mens det i andre år har det levert godt under.
– Det viser at det har vært et aktivt forvaltet fond, sier Midteide.
Påstanden til Forbrukerrådet er at fondet har hatt en for liten andel som har vært aktivt forvaltet, og i realiteten vært forvaltet som et såkalt indeksfond. Kostnadsforskjellen på et aktivt og et passivt fond kan utgjøre rundt 1,5 prosentpoeng, og det er denne forskjellen Forbrukerrådet mener fondseierne i DNB Norge har betalt for mye.
Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland sier til NRK at de står fast på at fondskundene har betalt for noe de ikke har fått, og at domstolene nå får avgjøre saken.
Les også:
Tidligere E-sjef går til konsulentjobb hos DNB