Venstre sier Frp-motstand førte til flypassasjeravgift

Et fly fra Ryanair på Moss Lufthavn Rygge. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Et fly fra Ryanair på Moss Lufthavn Rygge. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Terje Breivik (V) mener Frp tegner et unøyaktig bilde av hvordan den omdiskuterte flypassasjeravgiften ble til. Han mener det er Frps motstand mot andre avgifter som ligger bak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Breivik sier til Dagbladet at Venstre egentlig ønsket seg avgifter på andre utslippskilder som biltrafikk, men at Frps motstand mot dette gjorde at partene tidlig begynte å diskutere en flypassasjeravgift.

Bakgrunn: Stortinget vedtok flyseteavgiften

– Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff. Da må vi også forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret, sier Breivik.

Les også: Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Venstre har selv foreslått en flypassasjeravgift i sitt alternative statsbudsjett. Breivik mener imidlertid at dette var en annen modell enn den partene ble enige om.

– Venstre hadde en flypassasjeravgift med en noe annen innretning i sitt alternative budsjett, men den ville måtte notifiseres til ESA, og man kunne ikke budsjettere med den fra 2016, sier Siv Jensens statssekretær Jørgen Næsje (Frp).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

Han sier det er Stortinget, og ikke regjeringen, som må ta ansvar for eventuelle problemer med løsningen partene ble enig om i forhandlingene.

– Regjeringen tar ansvar for å gjennomføre flypassasjeravgiften Stortinget har vedtatt, men Stortinget må selv ta ansvar for sine vedtak, sier han.

Les også:

Flere Frp-ere ber regjeringen droppe flyseteavgiften

USA ber Norge stanse flyseteavgift