Kraftig vekst i salg av kjøkkenutstyr og hvitevarer

Antall solgte store hvitevarer vokser for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
Antall solgte store hvitevarer vokser for første gang siden 2012, fra 1,4 millioner enheter i 2014 til 1,5 millioner enheter i 2015. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for svakere krone kjøper nordmenn dyrere mobiler og fjernsyn, mens sunnhetsbølgen driver hvitt og tilbehør. Det resulterte i omsetningsrekord i 2015.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag la Stiftelsen Elektronikkbransjen frem tall for det norske forbrukerelektronikkmarkedet i 2015, og til tross for en svakere krone ble det i fjor satt omsetningsrekord for forbrukerelektronikk. Tallene for 2015 viser en oppgang på 6,6 prosent i forhold til året før, og ender på 32,9 milliarder kroner.

– Det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Les også: – Et betydelig antall personer blir påvirket av spillproblematikk

Mer hvitt i hjemmet

Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen

En sentral årsak til at fjorårets tall for salg av forbrukerelektronikk steg med 6,6 prosent sammenliknet med 2014, skyldes kraftig vekst i salg av kjøkkenutstyr og hvitevarer. Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter økte med 9,5 prosent i verdi i 2015, fra 9.724 millioner kroner til 10.653 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Både verdi og antall solgte store hvitevarer øker og viser igjen at nordmenn kjøper dyrere produkter, sier administrerende direktør Jan Røsholm.

Kjøkkenapparater mange forbinder med ønsket om en sunnere livsstil står for den største veksten.

– Denne kategorien hadde også en kraftig vekst fra 2013 til 2014, så sunne kjøkkenapparater gjør det særdeles bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri

Nettbrett faller

Elektronikkbransjens statistikker viser at salget av mobiltelefoner, nettbrett og TV-er gått ned. Mens det i 2013 ble solgt 2,1 millioner mobiltelefoner i Norge, ble det i fjor solgt 1,7 millioner.

– Vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo kan fortelle at antall solgte mobiltelefoner falt fra 2,1 millioner enheter i 2014 til 1,85 millioner i 2015, hvilket gir en nedgang på 12 prosent. Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo kan fortelle at antall solgte mobiltelefoner falt fra 2,1 millioner enheter i 2014 til 1,85 millioner i 2015, hvilket gir en nedgang på 12 prosent. Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen


Også salget av nettbrett har dalt. Mens det ble solgt 950.000 enheter i 2013, sank det til 613.000 i fjor.

– Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett og mobiltelefonskjermene er blitt større. Bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har også tatt noe av markedet, mener Ottemo.

Les også: Idar Vollvik begjært konkurs seks ganger på ett år

Klokker og armbånd den store vinneren

TV-salget har fulgt i samme retning som nettbrett og mobiltelefoner – reduksjonen i antall solgte enheter tilsvarer ti prosent nedgang. Likevel har totalomsetningen økt med åtte prosent, det at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning.

Undersøkelsen viser for øvrig at annenhver norske husstand har to eller flere TV-er. I nesten hver tiende finner vi så mange som fire eller flere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Nordmenn kjøper stadig større TV-er. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 er 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
Nordmenn kjøper stadig større TV-er. I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 er 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix


Den store vinneren er smartklokker og smartarmbånd. Smartklokker økte fra 80.000 enheter i 2014 til 240.000 i 2015, mens salgstallene for smartarmbånd doblet seg fra 240.000 solgte enheter til 480.000.

– Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier Ottemo.

Les også: Du bør bytte strømleverandør i dag

Flere oppdager vinyl

CD-spilleren hører snart fortiden til – i fjor ble det ikke solgt mer enn 1.000 over disk. Til gjengjeld er den gode gamle platespilleren på vei tilbake for fult. Ifølge Elektronikkbransjens salgstall, økte omsetningen fra 9.000 til 10.000 solgte spillere fra 2014 til 2015, og bransjen forventer at salget vil holde seg.

– Stadig flere unge oppdager vinyl og kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av hodetelefoner har gått ned i antall, fra 1,2 millioner i 2014 til én million i fjor. Til gjengjeld går vi til anskaffelse av dyrere modeller, og andelen som har betalt mer enn 1000 kroner for hodetelefonene har økt fra 27 prosent i 2014 til 45 prosent i 2015.

– Hodetelefoner er blitt mote, og mange har fler enn ett par. Nordmenn reiser også mye, og støydempende modeller har blitt populære. Men det er særlig musikktjenester på mobilen som har drevet salget, forklarer Røsholm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Flere eldre i pengetrøbbel

Flere bilder, færre kameraer

Elektronikkbransjens bildestatistikk viser at til tross for fall i antall solgte kameraer på 14 prosent, så blir nordmenn stadig mer fotointeresserte og vi tar flere bilder enn før.

I 2015 skrev vi ut nesten 54 millioner bilder, vi lagde 221.000 fotobøker, 5,3 millioner postkort, 234.000 bildekalendre og 212.000 bilder på kanvas til å dekorere hjemmet. Det gir en verdi på 325 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier administrerende direktør Jan Røsholm.

Her kan du se oversikten over de ulike kategoriene innenfor forbrukerelektronikk:

Totalomsetning Mobil

Les også: Boliglån: Så mye kan du spare ved å bytte bank