Meny

Over 150.000 nordmenn har opplevd ID-tyveri

Mange er naive og altfor slepphendte med sensitiv informasjon, og dermed er de lett utsatt for ID-svindel, mener Kjell-Ola Kleiven, sikkerhetsansvarlig i Risk Information Group. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De siste to årene har over 150.000 nordmenn blitt utsatt for ID-tyveri, viser en ny NorSIS-undersøkelse.

Ifølge Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er det en liten økning av ID-tyverier sammenlignet med tidligere år. På samme tid blir også sakene større, skriver NRK.

– Det har blitt omsatt for over millionen. Nå går de på veldig mange ofre og utnytter dem helt til de blir tatt, sier Christian Meyer, seniorrådgiver i NorSIS.

Leder for vinningsgruppa ved Sentrum politistasjon i Oslo, Roar H. Kvassheim, sier at de fleste ID-tyveriene skjer på internett.

– Blant annet blir det kjøpt varer på nettet ved å opprette kredittavtaler og nedbetalingsordninger. ID-tyven henter ut varene, og den fornærmede får regningen i etterkant. Det blir mye trøbbel for dem som må bevise at det ikke var de som bestilte varene, sier han.

Les også:  Mann dømt for svindel med kameratens BankID

Kjell-Ola Kleiven, sikkerhetsansvarlig i Risk Information Group, tror organiserte kriminelle står bak mye av ID-svindelen, og mener mange er naive og altfor slepphendte med sensitiv informasjon.

Man kan aldri sikre seg hundre prosent, men det kan hjelpe å være bevisst på hva man deler av personlig informasjon, forklarer Meyer i NorSIS.

– Det viktigste er å være forsiktig med personalia i sosiale medier, ha lås på postkassen utenfor huset og makulering av søppel, sier han.

Les også:  Kvinne (90) svindlet av mann som utga seg for å være fra NRK

Privatøkonomi
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus