Forbrukerrådet varsler gigantsøksmål mot DNB

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet mener 137.000 småsparere i aksjefondet DNB Norge gjennom ti år har tapt 750 millioner kroner ved å betale for høye honorarer for forvaltningen av sparepengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet varsler nå at saken vil bli brakt inn for retten. Et prosessvarsel er sendt til DNB via advokatfirmaet Mageli.

Kunder som har krevd erstatning fra banken etter å ha betalt for mye i forvaltningsgebyr, har fått avslag. Forbrukerrådet vil nå ta saken til retten på vegne av småsparerne.

Det er ikke tatt endelig stilling til om kravet skal fremmes som gruppesøksmål på vegne av alle kundene under ett, eller gjennom én eller flere pilotsaker.

Kan bli utvidet

I en melding på sine egne nettsider skriver Forbrukerrådet at at undersøkelser de har gjort gir gode holdepunkter for å hevde at også fondene Avanse Norge (I), Avansen Norge (II) og DNB Norge (I) er forvaltet likt eller rilnærmet likt som DNB Norge. De tre fondene er også innfusjonert i DNB Norge.

I prosessvarselet tas det forbehold om at Forbrukerrådet vil kunne bli gjort krav om erstatning eller tilbakebetaling knyttet til forvaltningshonorar som er belastet andelseierne i disse tre fondene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut av skapet

– Med høyt gasjerte fondsforvaltere forventer jeg jo et aktivt korps av forvaltere på min side – der de plukker vinneraksjer, mens de iherdig forsøker å slå referanseindeksen, sier Forbrukerråd-direktør Randi Flesland i meldingen som er lagt ut på nettsidene.

– Derfor bør disse fondene komme ut av skapet, presentere seg som et indeksfond når det er hva de er – og senke gebyrene ytterligere ut til kundene, sier hun.

Til Dagens Næringsliv sier kommunikasjonsdirektør Even Westervold at de akkurat har mottatt brevet fra Forbrukerrådet.

- Dette tar vi selvfølgelig på alvor, og vi må grundig inn i bakgrunnen for kravet før vi kan konkludere. Samtidig skal vi huske på at ingen av de som har hatt penger i dette fondet gjennom den ti-års perioden Finanstilsynet så på, har tapt penger – tvert i mot har avkastningen i disse ti årene vært 149 prosent, etter kostnader. Det det er snakk om her er hvor aktivt fondet har vært forvaltet, sier han til avisen.