Svindler kjøpte klokker til 380.000 med falskt kredittkort

Politiet frykter at flere svindlere kan være på vei og ber urmakerne i Oslo være på vakt. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)
Politiet frykter at flere svindlere kan være på vei og ber urmakerne i Oslo være på vakt. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe (NTB scanpix)

En 23 år gammel britisk mann er pågrepet etter å ha kjøpt klokker til 381.000 kroner med falskt kredittkort. Den siste uken har politiet pågrepet flere personer for lignende svindlerforsøk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Han hadde betalt for to klokker med et kort som betjeningen fattet mistanke til. Vi ble varslet og pågrep ham etter kort tid, forteller politioverbetjent Roar Kvassheim som leder Vinningsgruppen ved Sentrum politistasjon til TV 2.

De siste dagene har en rekke personer kommet med fly til Oslo for å robbe norske urmakere for dyre klokker, skriver VG.

– De kommer med fly fra London, bruker falske American Express-kort for å kjøpe luksusklokker og drar hjem igjen samme dag, forteller Kvassheim.

Les også: Eldre mann (93) svindlet for kjempebeløp i minibanken

Tirsdag ble to kvinner på 18 og 17 år pågrepet på Gardermoen idet de var i ferd med å forlate Norge. De kjøpte klokker for rundt 60.000 kroner og det ble gjort forsøk på å kjøpe for ytterligere 200.000 kroner.

Tidligere denne uken ble en britisk mann (46) pågrepet for å ha gjort forsøk på kjøp for 300.000 kroner, og senere ble en mann og en kvinne på 20 år fra Storbritannia tatt for å ha gjennomført kjøp på 55.000 kroner.

Politiet frykter at flere kan være på vei og ber urmakerne i Oslo være på vakt.

Les også: Far lå død på badet mens datteren brukte pengene hans

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus