Forbrukerrådet: Kortgarantien er ditt våpen mot nettsvindel

Se hvordan du kan få pengene tilbake hvis du har blitt lurt eller ikke får det du betalte for.

Nordmenn ligger i europatoppen når det gjelder problemer ved bestilling av prøvepakker eller gratisabonnementer på internett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Julehandelen nærmer seg med stormskritt. Det er ventet at nordmenn vil handle for over 50 milliarder kroner, og en god del av denne handelen skjer via internett. For de fleste går handelen greit, men en del forbrukere lures inn i abonnementer de ikke ønsker, de mottar ikke bestilte varer, de støter på problemer når de vil bruke angreretten eller mottar varer de ikke har bestilt.

– Norge scorer høyest i Europa etter Romania på om forbrukerne har fått problemer ved bestilling av prøvepakker eller gratisabonnement på nettet, forteller direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

I Romania er tallet 32 prosent, i Norge 30 prosent og Sverige 27 prosent. Tallene er hentet fra Consumer Conditions Scoreboard 2015.

Krev pengene tilbake

Mange er ikke klar over at du kan kreve pengene tilbake fra banken din, dersom du har kjøpt en vare eller en reise som ikke har blitt levert – selv om du har betalt med betalingskort.

Ifølge Forbrukerrådet taper forbrukerne millioner av kroner ved å ikke benytte seg av muligheten til erstatning fra banken, dersom de blir lurt av selger etter å ha handlet på nettet med betalingskort. En kvart million nordmenn har blitt rammet av svindel i forbindelse med netthandel.

– Kortgarantien er ditt våpen mot svindel i netthandelen. Men av dem som opplevde problemer, har bare 16 prosent fremmet krav overfor bank eller kortselskap, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Kun en av fire er klar over at de har bedre rettigheter ved bruk av kredittkort enn ved bankoverføring.

Les også: Svindelmistenkt inkassoselskap lopper tusenvis av nordmenn

Tre krav til bankene

Forbrukerrådet stiller nå tre krav til bankene.

Det ene er at det må gis klar og tydelig informasjon om kortgaranti på nettsiden. Det andre er at kortselskapenes vilkår skal være tatt inn i kundeavtalen, mens det siste kravet er at kundene skal bli informert om kortgaranti ved første henvendelse til banken.

– En stikkprøve Forbrukerrådet foretok hos åtte sentrale banker tidligere i år, viste at bare en av dem informerte godt om retten til å få erstatning etter handel på nettet med betalingskort, sier Jensen.

Også hvis du har betalt med debetkort, og nettbutikken ikke leverer, kan du få penger tilbake fra banken, lover Visa. For at dette skal bli bindende må banken din nedfelle dette i avtalen med deg. Fire norske banker har ennå ikke innlemmet dette vilkåret i kortavtalene sine – blant dem Nordea og DNB.

Les også: Riksrevisjonen: – For stor risiko for svindel av Nav

Personvernpolicy