Banksvindel på SMS lurer flere kunder

«Velkommen til Handelsbanken. Tast inn brukernavn og passord for å unngå at kontoen blir sperret».
«Velkommen til Handelsbanken. Tast inn brukernavn og passord for å unngå at kontoen blir sperret». Foto: Berit Roald / NTB scanpix

En ny svindelmetode lurer kunder til å avsløre bankdetaljer og passord. Nå bruker svindlerne SMS.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Handelsbanken har oppdaget den nye metoden og er bekymret, skriver E24. Svindelforsøket går ut på at folk mottar en SMS som ser ut til å være fra banken, som ber dem ringe et nummer. I den andre enden venter en svarer med beskjeden: «Velkommen til Handelsbanken. Tast inn brukernavn og passord for å unngå at kontoen blir sperret».

Selv om flere har latt seg lure, skal ingen ha blitt skadelidende.

– Vi klarte å stoppe svindelen, og svindlerne har ikke klart å få en eneste krone ut av kunde eller bank, sier kommunikasjonsrådgiver Jonas Sverrisson Rasch i Handelsbanken.

Han ber folk være skeptiske når de blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon.

– Det er viktig for oss å understreke at vi aldri ber kunder gi fra seg informasjon på epost, sms eller via telefon. Det er viktig å være skeptisk til lenker som fører til steder som ber deg om informasjon, sier Rasch.

Hans tips er å alltid logge seg på nettbanken på vanlig måte, ikke via en lenke.

Les også: Ny epostsvindel rettet mot bankkunder

Personvernpolicy