Voldsom økning i ulovlig pengespillreklame

Illustrasjonsbilde der Norsk Tippings app for mobiltelefoner vises.
Illustrasjonsbilde der Norsk Tippings app for mobiltelefoner vises. Foto: Ole Gunnar Onsøien / NTB scanpix

Det har vært en massiv økning i ulovlig pengespillreklame som rettes mot Norge, fastslår Medietilsynet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det kreves tillatelse for å sende reklame for pengespill i Norge, men likevel sender flere TV-kanaler med base i utlandet pengespillreklame for spillselskaper det ikke er gitt tillatelse for, opplyser Medietilsynet.

Tilsynet ramser opp selskaper som Betsson, Unibet og Norgesautomaten som eksempler på selskaper som det ikke er tillatt å sende reklame fra på TV i Norge.

I samarbeid med Lotteritilsynet tar nå Medietilsynet kontakt med mediemyndighetene i både Storbritannia, Spania og Nederland i et forsøk på å stanse den ulovlige reklamen.

Ifølge Medietilsynet har markedet for ulovlig pengespillreklame økt fra 423 millioner kroner i fjor til 609 millioner så langt i år.

TV3 har mottatt flest reklamekroner fra spillselskaper uten tillatelse. Av pengespillreklame til en markedsverdi av 159 millioner kroner hos TV3 i fjor, var kun 9 millioner kroner for spillselskaper med tillatelse.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus