– Man skjønner ikke hvor dyre lånene blir
Forbrukerområdet ber om strammere regler for markedsføring av forbrukslån.
Forbrukerombudet ber Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet strammen inn regelverket for markedsføring av forbrukslån.
Det melder NRK.
– Reklamene er ikke forståelige nok, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
Ifølge nye tall fra Nordea har en av ti unge forbrukslån.
Les også: Norges Bank varsler nullvekst
– Vi ønsker oss at aggressiviteten begrenses. Det bør presiseres i loven hva som er tydelig nok merking av den totale lånesummen, sier Forbrukerombudet.
Hun ønsker også at loven bør begrense muligheten for å sende direktereklame for kreditt, og at det heller ikke bør være mulig å lokke med rabatter og gratisytelser i denne typen markedsføring.
NRK har vært i kontakt med departementet, som ikke vil kommentere saken før de har fått henvendelsen fra Forbrukerombudet.
Forbrukerombudet tapte nylig en sak mot et kredittselskap i Markedsrådet, hvor de mente at det ikke var tydelig nok for forbrukerne hva et forbrukslån fra selskapet kostet totalt.