– Man skjønner ikke hvor dyre lånene blir

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / Scanpix
Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerområdet ber om strammere regler for markedsføring av forbrukslån.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet ber Barne- likestillings- og inkluderingsdepartementet strammen inn regelverket for markedsføring av forbrukslån.

Det melder NRK.

– Reklamene er ikke forståelige nok, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

Ifølge nye tall fra Nordea har en av ti unge forbrukslån.

Les også: Norges Bank varsler nullvekst

– Vi ønsker oss at aggressiviteten begrenses. Det bør presiseres i loven hva som er tydelig nok merking av den totale lånesummen, sier Forbrukerombudet.

Hun ønsker også at loven bør begrense muligheten for å sende direktereklame for kreditt, og at det heller ikke bør være mulig å lokke med rabatter og gratisytelser i denne typen markedsføring.

NRK har vært i kontakt med departementet, som ikke vil kommentere saken før de har fått henvendelsen fra Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet tapte nylig en sak mot et kredittselskap i Markedsrådet, hvor de mente at det ikke var tydelig nok for forbrukerne hva et forbrukslån fra selskapet kostet totalt.