Ølsalget fortsetter nedover i Remas butikker

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Remas ølsalg falt i januar og fortsatte å falle i ukene etter, viser ferske tall. Samtidig har hovedkonkurrentene Kiwi og Coop Extra opplevd kraftig salgsvekst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ølvolumet falt med 6,2 prosent i uke 8, og de fire siste ukene har Remas ølsalg falt med 4,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra markedsanalyse- og meningsmålingsbyrået AC Nielsen som E24 har fått tilgang til.

Les også: Rema hadde sviende salgsfall i februar

Samtidig har Kiwi opplevd en økning i ølsalget på 10,9 prosent, mens salgsveksten har vært på hele 21,8 prosent hos Coop Extra. Kiwis markedsandel på øl er nå høyere enn Remas, med 25,65 prosent mot Remas 21,86 prosent.

– Vi er fortsatt i forhandlinger med flere lokale leverandører. Varer herfra vil komme i butikk når avtalene er på plass, og det gleder vi oss veldig til å vise kundene våre. Vi ser fram til å fortelle mer om dette når produktene er i butikk, sier kategorisjef Tormod Rasten i Rema 1000.

Les også: Ølsalget til Rema stuper med ny markedsstrategi

Rema har i lang tid vært i en tung leverandørstrid med bryggeriene Mack og Hansa. Bryggeriforeningen mener dessuten at Remas bestevennstrategi har gjort det vanskeligere for småbryggerier å få innpass hos dagligvarekjeden.

Les også: Hver tiende må gå i Hansa Borg etter Rema-kutt