Coop: – Vi har ikke tenkt å blø
Priskrigen kan sette press på dagligvarekonsernenes bunnlinjer.
I januar lanserte Rema 1000 appen Æ som gir deg 10 prosent rabatt på det du handler mest. Coop fulgte opp med å gi 11 prosent priskutt på frukt og grønt ved bruk av deres app i Extra- og Obs-butikker, mens Kiwi doblet sin bonus på frukt og grønt fra 7,5 prosent til 15 prosent i kundeprogrammet Kiwi Pluss.
Om priskrigen varer utover året, vil dette gå hardt ut over bunnlinjene til de tre dagligvarekonsernene og det blir spennende å se hvem som tåler marginpresset best, skriver Finansavisen.
Coop: – Har muskler til å konkurrere
Coop hadde størst vekst av de tre kjedene i 2016, men ifølge Finansavisen tapte Coop 1,3 milliarder kroner i 2015. I 2016 var målet et plussresultat på 150 millioner kroner. Den bokførte egenkapitalen til konsernet er 4,2 milliarder kroner.
– Marginene i dagligvare er knappe, men så lenge vi vokser og tar markedsandeler så har vi muskler til å være med og konkurrere. Veksten bidrar til bedre innkjøpsbetingelser og bedre logistikk. Alt handler om volumer, sier Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop, til Finansavisen.
Bakgrunn: Kiwi og Coop varsler priskrig på dagligvarer
Større «krigskasser»
Takle Friis sier til avisen at de skal være med å konkurrere mot de andre dagligvarekonsernene, selv om de ikke sitter på en stor familieformue.
På spørsmål om Coop tåler å blø over tid, svarer Takle Friis:
– Vi har ikke tenkt å blø, men konkurrere bærekraftig. Vi kan ikke la kjøpmennene blø som andre aktører kan, sier Takle Friis til avisen.
NorgesGruppen og ReitanGruppen har langt større «krigskasser» (egenkapital, red.anm) enn Coop, ifølge Finansavisen. Mye tyder på at NorgesGruppens bokførte egenkapital ved utgangen av 2016 vil ligge på rundt 16,5 milliarder kroner.
– Rema får dårligere betingelser enn Norgesgruppen
Rema 1000 rensker opp i antallet leverandørerc
Kiwi-sjefen: – Registrerer at Rema 1000 igjen har fått endret pristestresultat