Professor ser ølstrid som en test for Rema 1000

Rema 1000 får lavere kostnader ved å ha færre leverandører, men risikerer å legge seg ut med kunder som mister merkevarer de er glade i, påpeker markedsføringsprofessor Lars Erling Olsen ved Kristiania Høyskole.
Rema 1000 får lavere kostnader ved å ha færre leverandører, men risikerer å legge seg ut med kunder som mister merkevarer de er glade i, påpeker markedsføringsprofessor Lars Erling Olsen ved Kristiania Høyskole. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Striden om plassen i ølbutikkhyllene blir en test på om det er Rema 1000 eller Mack-øl som står sterkest blant folk i nord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det mener markedsføringsprofessor Lars Erling Olsen, professor ved Kristiania Høyskole. Han ser med spenning på hvordan ølstriden utvikler seg videre.

Bryggeriet Mack har varslet mulige oppsigelser som følge av at matvarekjeden vil gi drikkevarene deres mindre plass i hyllene. Rema har nemlig inngått en såkalt «bestevennavtale» med den danske bryggerigiganten Carlsberg, samtidig som den sier den vil gjøre plass til øl fra mikrobryggerier.

Olsen sier årsaken til endringen er forståelig.

– Det er et forsøk på å få færre leverandører og mer stordrift og dermed spare kostnader, sier han og påpeker at Rema 1000 er i en presset situasjonen i et tøft dagligvaremarked.

Men han legger til:

– Det er kunder i andre enden. Realiteten er at kundene får mindre utvalg. Her kommer markedsstyrken til Rema inn. Vil folk akseptere det eller ikke? Hvis Mack har en tilstrekkelig markedsstyrke, vil folk slutte å handle på Rema 1000, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Rema-topp møter Mack-ledelsen for å løse ølstrid

Identitet i øl

Hvorvidt kundene har andre butikker å gå til i nærheten, vil ha noe å si for det valget. Tilgjengelighet og pris er fortsatt viktigst for valg av matvarebutikk.

– Men jeg stusser over at de legger seg ut med så mange kunder. Det er mye identitet i øl, sier han.

Samtidig er ikke øl like viktig for alle, heller ikke i nord. For dem blir det kanskje avgjørende om det fester seg et inntrykk av at Rema er en kjede som ikke bryr seg om kundene lenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da har Rema et problem, enten det er sant eller ikke.

Olsen er likevel avventende til effekten av bestevenn-avtalen og sier det også kommer an på hvordan konkurrentene svarer.

Les også: Dagligvaregiganter krangler om pris: – Drøyt når de gjør det samme

Mack møter Rema

Mack-direktør Harald Bredrup møter mandag ettermiddag ledelsen i Rema 1000 ved hovedkontoret i Oslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har fått signaler om at vi har misforstått, og det ville jo være det beste. Men vi har ikke noen spesielle forventninger til møtet, sier han.

Også andre regionale bryggerier vil få mindre plass i Remas butikkhyller. Det gjelder blant annet Aass i Drammen, Hansa i Bergen og CB i Kristiansand.

Les også: Reitan avviser Rema-salg for 50 milliarder

Forbrukerrådet forstår Rema

Forbrukerrådet er ikke negativ til Remas strategi.

– Vi ønsker en god konkurranse i dagligvaremarkedet, det er bra for forbrukeren. Og vi har forståelse for at Rema 1000, som minste aktør, tar grep for å styrke sin posisjon, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel.

Han viser til at Rema-butikkene med strategien ønsker å gjøre plass til lokale varer. Forbrukerrådet vil gjerne ha større forskjeller mellom butikkene, noe som gir forbrukerne mulighet til å velge.

– Det er vi som forbrukere som bestemmer, og dersom ikke butikken har det vi vil ha, går vi i en annen butikk. Det gjenstår å se om Rema vil treffe forbrukerne med de grepene som tas nå, sier Instefjord.

Les også:

Kiwi og Coop varsler priskrig på dagligvarer

Rema 1000 lanserer appen «Æ» med personlige priser