Neppe priskrig på dagligvarer før jul i år

Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjorårets intense priskonkurranse mellom de store dagligvarekjedene blir neppe gjentatt i år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De har nok tenkt seg om og innsett at de ikke får flere kunder av å kjøre elleville priskriger. De trodde jo at kundene ville strømme til dem om de satt ned prisene, men slik ble det ikke, fordi alle lavpriskjedene gjorde det samme, oppsummerer dagligvareekspert og professor ved BI Oslo, Odd Gisholt, til E24.

Den knalltøffe priskrigen påførte aktørene tap i hundremillionersklassen i 2015. Den ekstraregningen ønsker ingen å oppleve igjen.

– Det vi ser nå er at kjedene har lært av sine egne feil, påpeker Gisholt.

Les også: Kraftig oppgang i nordmenns forbruk

– De brant seg fælt

Dette bekreftes av kilder fagbladet Dagligvarehandelen har vært i kontakt med.

– De brant seg fælt forrige jul, og også i påsken i år. Nå ønsker ingen å være de som setter i gang en priskrig, fordi gevinsten er så kortvarig, sier bransjeekspert Reidar Molthe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener sjansene for en reprise på fjoråret er «under 50 prosent».

– Men muligheten ligger der, og det kan starte bare med at en enkelt kjøpmann setter ned prisen. Det kan eskalere, og plutselig har man en priskrig, sier Molthe, til E24.

Les også: Slik sparer du penger på klesposten

– Blir det krig, så er vi med

I Telemark har lokalavisen Varden loddet stemningen. Kjøpmennene opplyser at de sitter på gjerdet, og at kjedene følger nøye med på konkurrentenes prissetting.

– Vi kjøpmenn snakker jo sammen. Er det en vare som blir satt ned i en kjede følger vi andre etter, sier Petter Steinshol i Rema Gimsøy.

Ingen ønsker imidlertid krig, men dersom andre starter den tør de ikke å la være å delta.

– Det er helt umulig å spå om det vil bli priskrig. Men det vi kan love er at om det blir priskrig, så er Coop med, forsikrer kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Les også: Disse nyttårsforsettene bør du sette deg