Stadig flere opplever bomkjøp på nett:Skulle kjøpe bærejakke, fikk dette

Produktet sto ikke helt til forventningene for Linda.
Produktet sto ikke helt til forventningene for Linda. Foto: Skjermbilde fra nett og privat foto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Linda A. Oldeide lo godt da hun åpnet pakken fra USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er helt tydelig at de som har sydd jakken ikke har forstått poenget med ei bærejakke, sier Linda A. Oldeide til ABC Nyheter.

Hun er en av de som rett og slett har gått på et bomkjøp på nettet. Og det blir stadig flere som henne.

Les også: Åtte av ti nordmenn handlet på nett i fjor

Netthandel gir pakkerekord for Posten

– Vi gikk inn på eBay og så litt rundt. Vi tok den billigste, som kostet totalt 180 kroner fordi det var gratis frakt, sier hun.

Planen til Linda var å se hvordan den billige fleece-jakken var laget og så prøve å lage en tilsvarende i softshell selv.

Jakken mangler hull!

– Poenget med en bærejakke er at den skal dekke både mor og ungen, slik at man slipper å kle så masse på begge to. Det er lettere å ha kontroll på om ungen er varm nok siden begge er i samme jakke, forklarer hun.

Men jakken de fikk har bare en slags kengurupung som man kan sette på jakken både foran og bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For alle som har fylt jakkelommene litt for fulle med tunge ting vet jo at da siger jakka og den blir ubehagelig å ha på. Dette fungerte i hvert fall ikke med min gutt på 11 kilo, ler hun.

Se bildeserie (saken fortsetter under):

Ikke mulig å bruke. Kenguru-jakka vil ikke være god for noe barn. Stakkars Sverre sitter nok ikke særlig godt her. Foto: Privat.

Så hva gjør man?

Tonje Hovde Skjelbostad er fagdirektør i Forbrukerombuet. Hun sier at når man får en vare som helt tydelig ikke er som på bildet, så er det villende markedsføring og varen har en mangel som man kan klage på.

– Da bør man klage til selger, selv om det ikke nødvendigvis er noe å hente der. For det gir deg dokumentasjon på at du faktisk har klagd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom man har kjøpt varen fra et annet land, så kan man også få bistand fra Forbruker Europa. Her er det maler på hvordan man skal formulere seg når man klager blant annet.

– Men du kan også ha rett til å få tilbake pengene. Derfor er det viktig at du så tar kontakt med banken din, sier Skjelbostad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du ikke igjennom overfor banken, så kan du klage til Finansklagenemda.

Les også: EU vil redusere forbrukernes reklamasjonsrett ved netthandel

Har liste over useriøse nettbutikker

Skjelbostad ber om at dersom man opplever å bli lurt så er det fint om man gir beskjed til dem i Forbrukerombudet også. De har nemlig en liste over useriøse nettbutikker.

– Det vanligste er at man kjøper et produkt og så kommer det ikke, eller det er en kopi, forteller hun til ABC Nyheter.

Hun ber om at folk er skeptiske.

– Det er utrolig mye svindel på nettet, det må folk være klar over, sier hun.

Hennes huskeregel er enkel:

– Hvis tilbudet virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Fikser selv

Det blir likevel bærejakke av fleece-jakka til Linda A. Oldeide.

– Moren min er svært dyktig til å sy, så vi skal fikse på jakka slik at den i hvert fall kan brukes til ryggbæring, forteller hun.

Hun orker ikke forsøke å få pengene tilbake.

– Det blir bare styr og vi vil jo klare å gjøre bruk av den.

Så da skal nok lille Sverre Oldeide Holvik bli varm til vinteren likevel.