Salget av dieselbiler stuper – hybridene overtar

Bare 28 prosent av bilene som ble solgt i august hadde dieselmotor. Til gjengjeld øker salget av hybridbiler dramatisk. Foto: Rune Korsvoll
Bare 28 prosent av bilene som ble solgt i august hadde dieselmotor. Til gjengjeld øker salget av hybridbiler dramatisk. Foto: Rune Korsvoll
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av personbiler med dieselmotor forsetter å synke dramatisk i Norge. I august hadde bare 28 prosent av de nye bilene dieselmotor. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2011 for å finne en dieselandel på over 75 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av hybridbiler og ladbare hybrider øker derimot dramatisk. Den suverent mest solgte bilmodellen i august var VW Golf med 1.214 biler. Av disse var 40 prosent ladbare hybrider, 35 prosent elektriske, 16 prosent med bensinmotor og bare 9 prosent med dieselmotor. Nummer to i august ble Toyota RAV4 med 735 biler, hvorav alle var hybrider. Toyota Yaris på tredjeplass solgte 96 prosent hybrider.

Les også: Bensin skulle egentlig koste 24 kronber

Nedgangen i dieselmarkedet startet så smått i 2011. Deretter har kurven pekt bratt nedover. I 2014 var 48,8 prosent diesel, i 2015 sank dette til 40,9 prosent og i år styrer vi mot 30 prosent.

Det er hybridbilene som tar over der diesel taper. Ladbare hybridbiler, som kombinerer en bensinmotor med en mindre batteripakke og elmotor, opplever en kraftig økning. Det startet for et par år siden og kommer til å øke betydelig framover, tror ekspertene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Motor tester Norges mest populære SUV-er

(Saken fortsetter under)

– Vår prognose sier at i 2020 vil 50 prosent av alle nye biler som selges i Norge være ladbare. Det vil si 25 prosent elbiler og 25 prosent ladbare hybrider. I dag står ladbare hybrider for bare 5 prosent av markedet, så økningen blir kraftig, sier Terje Male, som er sjef for Norges største bilimportør Harald A Møller.

Les også: VWs framtid blir elektrisk

Tar vi utgangspunkt i at det kommer til å bli solgt 135.000 nye biler i Norge i 2020, betyr det rundt 34.000 elbiler og 34.000 ladbare hybrider. I tillegg kommer vanlige hybrider med bensinmotor.

Også ellers i Europa går salget av dieselbiler ned. I juni var mindre enn 50 prosent av de nye bilene som ble solgt dieselmotor, ifølge tall fra Autmotive Industry Data. Oppstyret rundt VWs diesel-skandale har i stor grad bidratt til dette, tror ekspertene.

Fem-på-topp hybrider – august

  1. Toyota Rav4 - 718
  2. VW Golf (ladbar) - 487
  3. Toyota Yaris - 395
  4. Mitsubishi Outlander (ladbar) - 358
  5. Toyota Auris - 354

Les også:

Bensin skulle egentlig kostet 24 kroner

Du kan spare 14.000 ved å bruke elbil i jobben

Irriterende få blinker til venstre i rundkjøring

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no