Forbrukerombudet kritisk til Telenors markedsføring av mobilkjøp-ordning

Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet mener Telenor villeder kundene når de reklamerer med sin nye salgsmodell for mobiltelefoner. Mobilselskapet selv sier de ikke tåkelegger noen ting med Swap-ordningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tåkelegger ingenting. Dette er vi åpne og tydelige på. Prisen fremkommer tydelig, det fremkommer tydelig hva som er inkludert, og hvilken avtale kunden har inngått, sier Telenors Bjørn Ivar Moen til NRK. Han er leder for selskapets mobildivisjon.

Men forbrukerombud Gry Nergård er altså av en annen oppfatning. Telenor reklamerer med at de i denne ordningen selger mobiltelefoner på avbetaling over to år, uten å kreve renter eller andre gebyrer. Men det stemmer ikke, sier Nergård.

– Vi mener at det er vanskelig å kunne bruke begreper som rentefri og kostnadsfri når telefonene som kjøpes gjennom dette abonnementet, er dyrere. Vi mener at markedsføringen er villedende og ulovlig, sier Nergaard.

Ifølge NRKs utregning blir en iPhone 6 eksempelvis 13 prosent dyrere gjennom Swap-abonnementet enn å kjøpe den kontant. I et brev fra advokatkontoret Hjort, fastslår selskapet at det ikke er noen rente i de 13 prosentene man må betale ekstra for telefonen på avbetaling, men at det her inngår forsikring og rett til ny leasingavtale.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerombudet skal nå gå gjennom Telenors argumenter. Blir man ikke enige, vil ombudet sende saken over til Markedsrådet.

Vi gjør oppmerksom på at ABC Nyheter eies av ABC Startsiden, som igjen eies av Telenorkonsernet.

Les også:

Utfordrer Google, Amazon og Facebook

Dobling av bredbåndsfeil etter lynnedslag

Telenor venter med å selge seg ut av Vimpelcom