DNB-topp mener kundene er litt late

Trond Bentestuen er konserndirektør Personmarked Norge mener kundene har mye å tjene på være smarte med pengene sine.
Trond Bentestuen er konserndirektør Personmarked Norge mener kundene har mye å tjene på være smarte med pengene sine. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finans Norge og DNB mener folk ikke er flinke nok til å plassere pengene sine hvor det er best vilkår.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen, opplyser overfor avisen at norske personkunder har tatt ut over fem milliarder kroner av fondene sine siden nyttår. Pengene brukes til å betale ned gjeld, forbruk og noe settes inn på konto igjen, melder E24.

På spørsmål om kundene er litt dumme, ettersom innskuddsrenten er tilnærmet lik null, svarer Bentestuen:

– Det vil jeg ikke påstå, men de kan tendere til å være litt late, sier han til E24 og legger til:

– I dag har kundene våre 330 milliarder kroner stående på brukskonto og sparekontoer, og 65 milliarder kroner i fond: De lar pengene bli stående på slike kontoer selv om renten er veldig lav.

Les også: Sjekk om det lønner seg å starte fondssparing nå

Jan Erik Fåne, direktør i Finans Norge, er langt på vei enig med Bentestuen:

– Jeg er helt enig i beskrivelsen, hvor folk ikke er flinke nok til å ha pengene sine plassert på steder hvor de har beste vilkår. Mange har et feil inntrykk av hva det betyr å spare i fond, sier han til E24.

Les også:

Søk i database: Sjekk hvem som eier aksjer i 265.492 norske selskaper

– Du må tåle å se at pengene dine kan gå i minus